L’avinguda Santa Bàrbara d’Amposta, una de les principals artèries d’entrada al nucli urbà des de la C-12, passarà de ser una carretera urbana a convertir-se en una veritable avinguda ben condicionada per als vianants i les bicicletes, segons preveu l’alcalde d’Amposta, Adam Tomàs, davant la licitació del gros del principal projecte de reforma urbanística d’este mandat a la capital del Montsià. Ara es liciten els lots 1 i 2, que inclouen la part més important de l’obra viària i un aparcament de bicicletes, d’un costat (1,17 milions amb IVA), i la jardineria i el reg de l’altre (162.000 euros). L’àrea d’estacionament de bicis estarà davant de l’estació d’autobusos.

Dos milions d’inversió
Faltaran l’asfaltatge i la senyalització (lot 3) i, en un projecte al marge però vinculat a la mateixa intervenció, una nova passarel·la per a vianants. L’actual de ferro es traurà i se n’instal·larà una de més elevada, connectada amb unes noves escales, ja que la reurbanització de l’avinguda elevarà l’alçada del ferm en esta secció i incrementarà el gàlib de pas dels vehicles fins a 4,5 metres. El projecte de nova passarel·la, que costa uns 360.000 euros, ja estava redactat i s’ha acabat d’adequar. Tota la reforma de l’avinguda Amposta suposarà una inversió propera als dos milions d’euros.
L’actuació, que eliminarà la petita rotonda de l’enllaç amb el carrer Amèrica, comprèn tot el tram des de la plaça del Mercat, al centre de la ciutat, fins a la plaça de la Castellania, entorn de la qual hi ha una zona comercial i de serveis que integra diferents superfícies comercials, el casal cívic de la gent gran, el CAP, l’estació d’autobusos o la caserna dels Mossos d’Esquadra.
Al llarg de tota l’avinguda, sortint de la ciutat, se desplaçarà a l’esquerra la calçada per als vehicles motoritzats i, per la dreta, se guanyarà espai per als vianants i s’habilitarà un carril bici que connectarà amb el que ja existix entre la plaça de la Castellania i la rotonda de la C-12. Este nou tram tindrà continuïtat ciclista fins a Freginals a través del projecte Eurovelo 8 —a punt d’executar-se—, i també per l’altre extrem de l’avinguda Santa Bàrbara, fins al pont penjant i cap al nord. Abans de creuar el pont, confluirà amb la nova Via Verda Tortosa-La Ràpita al seu pas per Amposta. “No parlem d’un projecte bolet, sinó d’un projecte molt potent en què tot pren un sentit”, valora Tomàs, que afegix que tota la zona afectada pels treballs, on també hi ha el col·legi Soriano Montagut o els jutjats, passarà a ser molt més accessible per als vianants.
A part, la nova avinguda Santa Bàrbara serà una de les principals vies de desplegament del Pla director del verd urbà d’Amposta, aprovat enguany i que ja marcava esta avinguda com a proposta de nou carrer arbrat. Així, s’hi plantaran un total de 95 arbres i milers d’arbustos i s’hi articularan sistemes urbans de drenatge sostenible de l’aigua de pluja, segons se descriu a les prescripcions tècniques del projecte.
Segons l’alcalde Adam Tomàs, d’ERC, el 96 % de totes les actuacions estan subvencionades. La Fundación de Ferrocarriles del Estado hi aporta 500.000 euros; el Pla únic d’obres i serveis de la Generalitat, 789.000 euros, i la Diputació, 170.000. La passarel·la està finançada gairebé de forma íntegra per la Generalitat. Les obres, per a rendibilitzar tots els ajuts, han d’estar acabades el novembre del 2026.


