Amposta fa un pas més per a posar en funcionament el vaixell elèctric, un servei que permetrà conèixer la història de la localitat navegant pel riu Ebre. El vaixell, totalment elèctric i amb una capacitat per a més d’un centenar de passatgers, forma part d’un projecte de dinamització turística vinculat a la recuperació i promoció de la façana fluvial.
El vaixell està amarrat a l’embarcador d’Amposta des que va arribar a la ciutat, el mes de novembre de l’any passat. Per a la seua posada en funcionament són necessaris diversos tràmits, com la creació de les rutes que s’oferiran o l’aprovació de l’expedient de contractació per a la concessió del servei públic dels viatges. Precisament, esta aprovació va ser un dels punts que es van debatre en el ple ordinari celebrat el dilluns 30.
L’expedient se va aprovar únicament amb els vots a favor de l’equip de govern d’Esquerra Republicana, que reitera que el projecte del vaixell serà beneficiós per a la ciutat i que està alineat amb els objectius de promoció i sostenibilitat marcats a l’inici del mandat. L’alcalde, Adam Tomàs, va remarcar que és “un projecte ambiciós que per primera vegada explicarà la història de la ciutat a través del riu” i el va definir com a “referent”.
Plec de clàusules
Durant el ple, Tomàs va donar més detalls del plec de clàusules de la licitació: “Té un pressupost de contracte de 305.000 euros, en un cànon anual de 9.000 més IVA, com a mínim. Per tant, les empreses que es presenten han de partir d’aquí. És una concessió a 10 anys i establim un marc que s’acabarà de definir a la signatura del contracte”. A més, va avançar que s’establiran uns preus per edats, els infants de 0 a 3 anys podran navegar de manera gratuïta, de 3 a 9 anys pagaran 6 euros i per a les persones de més de 9 anys, el viatge costarà 10 euros.
L’oposició, un cop més, va mostrar el seu desacord amb la implementació del vaixell. Som Amposta va votar en contra perquè, segons indiquen, no veuen clar el projecte. “Com hem dit des de l’inici del projecte, tant en la subvenció d’Europa com amb els recursos propis, nosaltres ho haguéssem demanat d’una altra manera, per a arreglar carrers, per exemple”, va manifestar el regidor de Som, Josep Dalmau. “Algunes empreses privades que hem consultat no li veuen recorregut, nosaltres tampoc. No voldríem que fos una concessió com altres que han sortit malament”, va afegir.
D’altra banda, Junts Per Amposta, també crítics amb el projecte des de l’inici, van oposar-se perquè no veuen clar l’impacte econòmic de la iniciativa. El portaveu del grup, Manel Ferré, va indicar durant el ple que “en l’estudi econòmic de viabilitat, que van redactar els tècnics del projecte, van dir que la previsió de la gestió del vaixell donava un superàvit de 3.000 euros, sense aplicar el cànon de 9.000 euros. Això voldria dir que n’acabaria perdent 6.000, segons la comissió redactora”. Comparant esta anàlisi amb la realitzada per un economista extern, Ferré va assenyalar que el segon estudi “dona uns guanys anuals d’aproximadament 10.000 euros, tot i aplicar el cànon. Aquí hi ha una diferència brutal. A més, l’estudi independent diu que és recomanable que les empreses interessades facen les seues valoracions. Què vol dir això? Que hem fet l’estudi perquè resulte atractiu i es puga presentar algú? Entre els dos estudis hi ha una diferència de més del 1.000 %. No ho entenem”.
Projecte turístic
Tomàs va respondre que les subvencions han de tindre l’ús per al qual s’han sol·licitat i que no es pot destinar l’import a altres actuacions com asfaltar carrers: “Se demanava un projecte de turisme referent, i això és el que hem fet“. L’alcalde va destacar també durant el ple que ja hi ha persones interessades a fer-ne ús, des de serveis educatius, fins a individuals.
Pel que fa a l’estudi extern, el batlle va defensar que este és el que va a la licitació i que, per tant, contempla molts més factors. Tomàs també va anunciar que operadors turístics, alguns del territori, ja s’han interessat en la gestió del vaixell.
Aprovat el nou Pla d’habitatge 2024-2030
El Ple de l’Ajuntament va debatre una vintena més de punts, entre els quals, l’aprovació del nou Pla d’habitatge d’Amposta per al període 2024-2030 o la bonificació per a la instal·lació de plaques fotovoltaiques per a l’autoconsum. Pel que fa a les mocions, el grup municipal de Junts va presentar una moció relacionada també amb el foment de l’habitatge concretament, una petició per a incloure en l’ordenança fiscal de l’IBI una bonificació i fomentar els lloguers residencials. La petició va quedar rebutjada pels vots en contra d’Esquerra.
Durant la sessió plenària es va debatre i, en este cas, aprovar, una segona moció de Junts de suport als canvis legislatius per a combatre la multireincidència delictiva.