El port de la Ràpita, un dels més importants de Catalunya, viu este 2025 la situació més delicada des de l’entrada en vigor del MAP, el Pla plurianual del Mediterrani. A mitjan setembre, diverses embarcacions d’arrossegament ja han esgotat les jornades de pesca que tenien assignades. Tot i això, encara poden continuar sortint a la mar gràcies a les jornades de la pesca conjunta, però la incertesa és màxima. El sector espera ara l’1 d’octubre, data en què el Ministeri d’Agricultura i Pesca té previst repartir dies addicionals mitjançant el mecanisme d’optimització.
El sector calcula que encara faltaran uns 50 dies per embarcació per a igualar l’activitat de l’any passat. “Ens faran falta una cinquantena de dies per embarcació, a vere si podem recuperar estes jornades per a poder seguir treballant els mateixos dies que l’any passat i més quan és una mesura que està presa amb dades obsoletes”, explica el secretari de la Confraria de Pescadors Verge del Carme de la Ràpita, Joan Balagué.
La pròxima data clau serà al desembre, quan està prevista una nova ronda de negociacions a Brussel·les. El sector espera que, esta vegada, se tinguen en compte les dades científiques més recents i que es puga avançar cap a una flexibilització de les jornades. “La situació no és com diuen, al desembre tornarem a les negociacions, s’hauria de fer cas a les noves aportacions científiques i poder tornar així als 180 dies de pesca”, recorda Balagué.
Balagué denuncia que les restriccions se van prendre a partir de dades estadístiques del 2022, ja que estudis recents de l’Icatmar demostren que les cinc espècies objectiu del pla ja s’han recuperat gràcies als períodes de veda i als esforços del sector pesquer. La Unió Europea se va fonamentar en les dades del 2022 a finals del 2024. Inicialment, havia proposat una retallada de fins a 27 dies l’any, però després de la pressió dels estats i del sector se va pactar poder sortir al voltant de 130 jornades. Esta xifra, però, queda lluny dels 180 dies de mitjana que les barques de la Ràpita van poder treballar l’any passat.
Esta mateixa setmana s’ha pronunciat al Senat el ministre d’Agricultura, Pesca i Alimentació, Luis Planas, a preguntes del senador republicà ebrenc Jordi Gaseni. Planas ha explicat que posaran a disposició més jornades: “El pròxim 1 d’octubre mobilitzarem els dies suplementaris disponibles per a intentar que la flota continue treballant”. A més, assegura que el seu objectiu és aconseguir més dies de treball per a la pesca del Mediterrani i que els estudis científics siguen actualitzats de forma que mostren les dades reals.
La incertesa sobre el nombre de dies disponibles no només afecta la planificació de les empreses armadores, sinó que també té conseqüències socials. Les confraries insistixen que cada embarcació és una petita empresa amb treballadors a càrrec, que necessiten estabilitat per a mantindre la faena i els ingressos. “El que no pot ser és que cada trimestre hàgem d’esperar si ens donen més jornades o si s’acabem les que tenim. Això genera un neguit constant que trau la il·lusió d’una faena que sempre ha sigut vocacional”, conclou Balagué.