El grup municipal de Junts per Tortosa ha denunciat el retard acumulat de gairebé tres anys en l’aprovació del Pla director urbanístic d’activitat econòmica (PDUAE) del polígon Catalunya Sud, que ha de permetre ampliar en 675 hectàrees el sòl industrial i logístic. La portaveu de la formació, Meritxell Roigé, ha qualificat la situació “d’inadmissible” i ha recordat que el 30 de març de 2023 se va signar amb la Generalitat l’encàrrec per a redactar el pla, activat formalment el 27 d’abril del mateix any amb l’aprovació de l’inici de la redacció per part de la Comissió de Territori de Catalunya.
Segons Roigé, en aquell moment se va fixar un termini de 18 mesos per a tindre el document enllestit. “Ja vaig advertir que calia treballar amb rapidesa i diligència per a complir els terminis. Avui, gairebé tres anys després, el pla continua sense aprovar-se”, ha afirmat.
En este sentit, Roigé ha recordat que l’ampliació no només ha de facilitar la disponibilitat de més sòl industrial, sinó també el desenvolupament d’infraestructures estratègiques com el ramal ferroviari d’accés directe al polígon i una terminal intermodal de mercaderies.
Des de Junts per Tortosa alerten que el sòl industrial actual al Catalunya Sud està pràcticament esgotat després de la implantació d’empreses com Florette, Kronospan o la futura arribada de Lucta, projectes que han comportat inversions de centenars de milions d’euros i la creació de centenars de llocs de treball directes i més d’un miler d’indirectes. En este sentit, Roigé ha advertit que la manca de sòl disponible pot fer perdre noves oportunitats i posar en risc inversions ja compromeses, com l’ampliació de 150 milions d’euros anunciada per Kronospan, vinculada a l’ampliació del polígon i al futur ramal ferroviari.
El grup municipal també ha criticat la manca de lideratge del govern tortosí (Movem-PSC i ERC). Fa prop d’un any, el Ple va aprovar una moció presentada per Junts per a prioritzar l’ampliació del polígon amb el suport de l’executiu municipal, però, segons Roigé, la situació continua encallada.
La Comissió de Territori de Catalunya podria aprovar el PDUAE del Catalunya Sud al mes d’abril, segons les previsions del Govern.
Preocupació a l’Aldea
El polígon industrial, situat entre els termes municipals de Tortosa i l’Aldea, també genera preocupació en este segon municipi. L’alcalde de l’Aldea, Xavier Royo (Junts per l’Aldea), ha lamentat el retard del PDUAE i ha advertit que el sòl industrial disponible “s’està acabant”, fet que impedix atendre noves implantacions empresarials i suposa “perdre moltes oportunitats” per al territori. “És molt frustrant com a alcalde”, ha remarcat. Royo ha explicat que des del consistori aldeà han mantingut reunions constants amb el Departament de Territori per a intentar agilitzar el projecte, però ha apuntat que la tramitació ambiental n’ha endarrerit el calendari. Tot i que l’horitzó actual situa l’aprovació definitiva al segon semestre del 2027, ha insistit que “no ens podem permetre més demores”, perquè això comportaria renunciar a noves inversions i a creixement econòmic.


