HomeMobilitatDurant almenys cinc mesos no es podrà anar en tren ni a...

Durant almenys cinc mesos no es podrà anar en tren ni a Tarragona ni a Castelló

Encara coeja el tall de via de Roda de Berà entre l’octubre del 2024 i el març del 2025, que va impedir als usuaris del Baix Ebre desplaçar-se amb tren fins a Barcelona sense fer transbordament per carretera, i ja hi ha a l’horitzó una altra incidència d’altura que dixarà sense servei ferroviari tot el tram entre Vila-seca i Castelló, que inclou el segment de les Terres de l’Ebre de l’R-16, durant almenys cinc mesos, entre el novembre del 2026 i l’abril del 2027. Tot plegat se circumscriu als treballs per a implantar ample de via europeu, que facilite la sortida de mercaderies cap a Europa i millore el transport de passatgers en velocitat alta, des de Castellbisbal fins a Castelló, per a poder dotar tot el corredor mediterrani d’ample europeu, també conegut com a ample internacional.

Fins ara, s’han fet molts treballs previs per a preparar tota la infraestructura per a materialitzar este canvi substancial i, de fet, des de Castelló fins a Vinaròs ja s’estan fent treballs de via i d’electrificació que impliquen alguns talls nocturns, i entre l’Ametlla de Mar i Castelló i en el ramal l’Aldea-Tortosa, s’estan construint noves instal·lacions de senyalització i de telecomunicacions. Quan s’acaben estes obres, cap al novembre de l’any que ve, és quan se procedirà a posar l’ample europeu. Almenys este és el full de ruta que l’Administrador estatal d’Infraestructures Ferroviàries (Adif) té publicat en la seua declaració de la xarxa, disponible en el seu web, però el gestor estatal no ha acabat de confirmar que això supose un tall total de les dos vies operatives entre Castelló i Vila-seca, com s’ha especulat en les darreres setmanes, i s’ha limitat a constatar que primer cal elaborar un pla d’obra. “La previsió d’obres és pública perquè els operadors [especialment Renfe] facen els seus càlculs pel que fa a transport alternatiu per carretera, però encara no hi ha data concreta ni se sap l’abast de les afectacions”, han assegurat fonts oficials d’Adif.

En tot cas, altres fonts del sector coneixedores de les previsions d’execució del projecte han confirmat a esta publicació que l’opció triada per l’Adif és la de dixar fora de servei les dos vies en tot el tram Vila-seca-Castelló i el ramal Tortosa-L’Aldea durant cinc mesos, una previsió temporal que les mateixes fonts consideren “optimista”.

L’Adif hauria pogut optar per instal·lar primer l’ample europeu en una via, i mantindre l’altra oberta al trànsit ferroviari, de manera que n’hi hagués hagut prou amb algunes restriccions, i després substituir l’ample de la segona, però això també requeriria fer més modificacions de la senyalització, i s’ha apostat per a fer tota la substitució alhora. Això condicionarà també la relació amb tren entre les Terres de l’Ebre i Barcelona per l’R16, ja que caldrà viatjar fins a Tarragona en autobús i allà agafar un tren cap a la capital catalana.

Pel que fa a la resta de trams fins a Castellbisbal, el que unix este municipi del Vallès i Martorell, ja es troba en fase de proves de l’ample europeu, mentre que entre Martorell i Sant Vicenç de Calders, d’un costat, i entre Sant Vicenç i Vila-seca s’està instal·lant un tercer fil que permetrà que estos dos trams siguen d’ample mixt, és a dir, que permeten la circulació tant en ample ibèric com internacional. La posada en servei de tot el tram entre Castellbisbal i Vila-seca està prevista durant el 2026, mentre que l’enllaç entre Tarragona i Castelló s’ha convertit en la peça urgent per a tancar el corredor.

Òscar Meseguer Julián
Òscar Meseguer Julián
Periodista. Director del Setmanari l'Ebre
ARTICLES RELACIONATS

DEIXA UNA RESPOSTA

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu aquí el vostre nom

Últimes notícies