El Departament d’Educació preveu repartir 32.097 panells interactius als centres entre este curs i el vinent. La majoria dels panells, les noves pissarres del segle XXI, es repartiran este curs i es prioritzarà els centres que no en tenen, ni tampoc tenen projectors, i els de més complexitat. Els centres que rebran aquests panells són 2.847, tant públics o de titularitat municipal, com els privats concertats amb més del 30% d’alumnat vulnerable. A banda, els que ja disposen de panells rebran material complementari, com tauletes o altaveus. Educació també facilitarà 4.245 kits de robòtica i 2.762 maletes audiovisuals. En paral·lel, també es repartiran ordinadors portàtils per a 73.000 alumnes de 1r i 2n d’ESO que no en tenen.
El nou material digital a repartir s’emmarca en la darrera fase del desplegament del Pla d’Educació Digital de Catalunya, cofinançat pel Departament, el Ministeri d’Educació i la UE amb fons Next Generation.
La consellera Anna Simó ha assegurat en roda de premsa que “l’esforç” busca garantir l’equitat en l’accés a les eines digitals de tot l’alumnat, però ha afegit que la tecnologia “no és un fi en si mateix”, sinó una eina per al desenvolupament integral dels alumnes. Per això, ha remarcat, el pla no es limita a proporcionar equipament digital sinó també a fer acompanyament i formació i facilitar la creació de xarxes entre centres.
Sobre com encaixa l’ús de la tecnologia amb el debat actual sobre l’abús de les pantalles i els mòbils, Simó ha indicat que no són reptes “excloents” si s’aborden de manera adequada. En aquest sentit, ha remarcat que el nou equipament no s’introdueix fins a cinquè de primària.
D’altra banda, ha fet èmfasi que el que es busca amb la digitalització dels aprenentatges és també que els alumnes treballen competències com aprendre a fer un ús crític de la tecnologia o altres competències i estimular la creativitat, a més de capacitar els estudiants en l’ús de les eines digitals per potenciar també les vocacions de les professions en aquest àmbit.
Nous equips digitals i formació
Segons ha apuntat el director general d’Innovació, Digitalització i Currículum, Joan Cuevas, la tria de material s’ha fet intentant preservar “al màxim” l’autonomia de centres, deixant-los escollir les possibilitats segons un catàleg. Aquesta tria, conformada per panells interactius, kits de robòtica i maletes audiovisuals, “defuig molt el model d’aula de futur i se’n va més a un material per potenciar les oportunitats de la tecnologia”, ha explicat Cuevas.
Tant ell com Simó han coincidit a destacar, a més, les possibilitats de programari que s’ofereixen i que van vinculades a continguts audiovisuals i gràfics en català i d’ús lliure per potenciar la llengua catalana i alhora enriquir el ventall de recursos i eines docents.
Els panells es repartiran entre este mes de novembre i el mes de març del 2025, si bé la majoria -un 60%- s’instal·laran ja aquest curs. Ahir, ha explicat el director general d’Innovació, es va enviar una circular als centres i aquests tindran una planificació per saber quan els arribaran els panells i com es farà la instal·lació, etc.
La instal·lació anirà acompanyada d’una formació tècnica que ha de donar els coneixements sobre el funcionament de les noves eines als docents, i una formació pedagògica voluntària per aprofundir en totes les potencialitats que aquestes tenen per ser aplicades a l’aula. Simó ha apuntat que ja hi ha més de 78.000 docents que poden acreditar algun nivell de competència digital docent i que la totalitat dels centres compten amb una estratègia digital feta i redactada. A més, hi ha 137 mentors digitals.
Els 4.245 kits de robòtica es repartiran durant el curs 2023-2024: 2.195 estaran destinats a cursos d’infantil i primària i 2.050 a ESO, repartits entre 2.263 centres educatius públics del Departament, de titularitat municipal i a tots els centres concertats. També s’oferirà formació tècnica i pedagògica, amb el focus posat al pensament computacional, la programació i a diferents tipus de robots: compactes, constructius, robots amb sensors i actuadors, i formació sobre plaques.
El Departament d’Educació també repartirà una maleta audiovisual als centres públics i als concertats amb més d’un 30% d’alumnat vulnerable. Això suma un total de 2.762 centres on es vol fomentar el pensament crític i l’alfabetització mediàtica. A banda d’una oferta formativa semblant a la de la resta d’equipament, el Departament posa a disposició dels centres dos projectes (‘Canal de Reporters’ i ‘Focus’) amb diverses activitats formatives i recursos docents.
Finalment, 105 centres d’educació especial rebran dotacions per instal·lar aules vivencials, amb el propòsit de garantir l’equitat digital i l’accessibilitat a la tecnologia del seu alumnat. Seran espais amb pantalles, taules de llum, impressores 3D, kits de robòtica i d’altres elements adaptats per a aquest alumnat, que es podran seleccionar d’un catàleg en funció de les necessitats del seu alumnat. Tots els elements tindran teclats adaptats, commutadors, polsadors o altres elements que permeten a l’alumnat de la CEE d’assolir la competència digital necessària.
En total, la inversió efectuada d’aquesta darrera fase de desplegament del pla d’Educació Digital de Catalunya és de 126,3 milions d’euros.
Panells interactius, les noves pissarres
Més enllà d’ordinadors i tauletes per a l’alumnat, una de les eines de “gran utilitat” per al professorat és l’arribada dels panells interactius. Fa pocs dies n’han arribat a l’Institut Ramon Turró i Darder de Malgrat de Mar (Maresme) i, tot i que Educació encara ha de fer la formació als docents, les pantalles ja són protagonistes a l’aula.
El director del centre, Jaume Carles, assegura que aquesta mena de pissarres digitals ofereixen “moltes possibilitats” i suposen moltes passes endavant respecte a les eines que s’utilitzaven fins ara, com els projectors connectats a ordinadors. Els panells interactius tenen autonomia pròpia i funcionen “com un mòbil i amb aplicacions pròpies”.
“Ja veníem treballant amb tecnologies digitals, utilitzant dispositius mòbils o entorns virtuals d’aprenentatge. Ara el que ens permetran les pissarres digitals és facilitar-ne la gestió”, explica el director de l’IES Ramon Turró. A través dels panells els professors poden projectar gràfiques, mapes, vídeos o imatges per “fer entendre conceptes determinats” de cada matèria.
En el cas de Jaume Carles, que a més de director és professor de matemàtiques, els panells interactius li serviran per a explicar estadística o probabilitat. “Podré fer simulacions, tenir accés a bases de dades o a programes que facen la representació gràfica de funcions”, detalla. És una eina, diu, que té “moltíssimes possibilitats que s’han d’anar descobrint mica en mica“.
A més, els panells també es poden fer servir com a pissarra convencional, amb uns punters que permeten escriure o dibuixar sobre la mateixa pantalla, amb la diferència que la digitalització les converteix en “pissarres infinites”.
Amb els panells interactius, el Pla d’Educació Digital del centre està pràcticament completat. El desplegament de dispositius portàtils només està pendent de l’arribada d’ordinadors per als alumnes de 2n d’ESO. La direcció preveu que durant aquest curs arriben també equipaments i de robòtica i mitjans audiovisuals.
Nous ordinadors portàtils
A banda, el Departament ha licitat 100.325 nous ordinadors portàtils per als centres, finançats amb fons propis de la Generalitat. D’aquests, 73.000 s’adrecen als alumnes de 1r i 2n d’ESO de tot Catalunya, mentre que la resta quedaran a disposició del Departament per futures necessitats, noves matriculacions al sistema educatiu o com a estoc de sobres. Els ordinadors no arribaran fins a abril de 2024 i un cop ho facen s’haurà completat el repartiment d’ordinadors portàtils previst en les diferents etapes educatives. Fins llavors, el Departament també està treballant en un pla de reutilització de dispositius (de moment en fase de pilot en diversos centres de Barcelona) i s’estan prenent mesures urgents per garantir l’estoc fins a l’abril.
En total, s’hauran repartit gairebé 372.000 ordinadors a alumnes i més de 88.000 a docents en el marc del PEDC. La inversió total en portàtils des de l’inici del PEDC ascendeix a 265,7 milions d’euros, entre fons propis i europeus.