HomeMobilitatEl caos a Rodalies dixa l’R15 sense servei de tren durant deu...

El caos a Rodalies dixa l’R15 sense servei de tren durant deu dies

El temporal i la crisi en la gestió de Rodalies ha impactat, de nou, en el servei de tren a les Terres de l’Ebre. La pitjor part se l’ha endut l’R15, la línia ferroviària que unix Barcelona i Saragossa travessant la Ribera d’Ebre. Des del passat 20 de gener, no circulen trens de passatgers en el trajecte entre Riba-roja d’Ebre i Reus. Els dies que hi ha hagut servei, s’ha fet en autobús i amb retards superiors a una hora per a arribar a Barcelona.

La forta llevantada del dia 20 va provocar esllavissades en diferents línies i el descarrilament d’un comboi a Gelida, amb la tràgica mort d’un jove maquinista. El Govern anunciava llavors l’inici d’una anàlisi especial amb marxes blanques que van recórrer totes les línies de Rodalies del país per a examinar-ne l’estat. El diagnòstic ha sigut contundent: trenta punts crítics arreu dels 1.100 quilòmetres de xarxa, cinc dels quals, a l’R15, entre Reus i Riba-roja d’Ebre, que han obligat a suspendre el trànsit de passatgers. “Són vint anys de desinversió i de no fer el manteniment adequat. Han dixat perdre la línia i això fa que hi haja incidències cada dos per tres, i si només hi ha solucions temporals, sense actuacions integrals, no hi haurà cap solució”, explica Josep Casadó, portaveu de la plataforma Trens Dignes.

La situació ha provocat una forta indignació a la comarca on, en el millor dels casos, no hi haurà trens de passatgers fins al pròxim dilluns, dia 2 de febrer, i ja s’acumularan dotze dies només amb autobús. A l’estació de Móra la Nova —el punt central de l’R15 a la Ribera d’Ebre— els autobusos circulen pràcticament buits i per les vies, des de dimarts, només hi circulen trens de mercaderies. Josep Casadó ho té clar. “Amb el tren mai se sap, i amb els autobusos encara menys. La gent no sap què es trobarà ni com gestionar-ho i, per tant, opta per no agafar el tren”, assegura.

Dels cinc punts de l’R15, dos se troben a la Ribera d’Ebre. Un és en un túnel proper a l’estació de Riba-roja d’Ebre, amb un talús on cal intervindre, i l’altre a Darmós, prop del límit amb el Priorat, on també hi ha un talús que amenaça un despreniment a les vies. El president del Museu del Ferrocarril de Móra la Nova, Jordi Sasplugas —i arquitecte tècnic de professió—, assegura que “la falta de manteniment ha estat constant al llarg dels anys”. “Les intervencions que s’han fet han estat mínimes per poder seguir el servei, i que tot aguanti, però això salta pels aires quan hi ha pluges i altres factors externs que fan que tot allò que s’aguanta amb fils, caigui del tot”, explica Sasplugas.

Les intervencions d’urgència no serviran, a més, per a corregir el funcionament de la línia. “Si no es fa un manteniment preventiu, sinó que és un manteniment correctiu, hi haurà altres incidències constants en més punts de la via”, explica Sasplugas. L’R15, amb una orografia complexa, amb muntanyes i desnivells, compta amb talusos i trinxeres —la canalització que fa la via en zones de muntanya— en bona part del seu traçat entre Reus i Casp. “El manteniment sol ser a la zona més propera a les vies mentre que hi ha zones amb talussos on fins i tot hi ha crescut arbrat. Uns arbres que de vegades cauen a les vies o que en situacions de pluja forta fan que els talussos col·lapsin i hi hagi despreniments”, diu Sasplugas. Per això, la solució passa, segons el president del Museu del ferrocarril, per “un pla d’inversions, una nova forma de concebre i gestionar la xarxa de trens i també més personal per mantenir i supervisar la infraestructura”.

L’acumulació d’incidències i, sobretot, la interrupció del trànsit també ha fet aixecar la veu als ajuntaments del nord de les Terres de l’Ebre. Este dimecres —dia 29— el Consell Comarcal de la Ribera d’Ebre va aprovar una declaració institucional on van demanar, d’una banda, el restabliment del servei de passatgers i, de l’altra, un “pla d’inversions a mitjà i llarg termini per a modernitzar la infraestructura” i millorar el servei als usuaris.

Des de la comarca veuen amb escepticisme la restauració del servei de tren. El president del Consell Comarcal de la Ribera d’Ebre i alcalde de Flix, Francesc Barbero, assegura que “el ministre Óscar Puente i la consellera Sílvia Paneque han de dimitir” pel col·lapse circulatori i la situació que viu el país. “És increïble que ningú done la cara al país quan més del 50 % de la línia d’ample ibèric de Catalunya està fora d’ús. Això seria inconcebible a Madrid, per exemple, amb tantes incidències, que el ministre no xafe el país, ni la consellera visite els territoris més afectats”, remarca.

Des del Govern han anunciat un pla d’inversions amb 1.691 milions d’euros extra —un 21 % més del previst— per a Rodalies fins a 2030. Ho feien la consellera de Territori, Sílvia Paneque, i el secretari d’Estat de Transports, José Antonio Santano, que no van esmentar cap inversió destacada ni específica a la xarxa ferroviària de les Terres de l’Ebre. Només grans nombres per a partides genèriques. Més de mil milions d’euros se destinaran a actuacions de manteniment i millora de la seguretat, principalment als túnels, talussos i ponts, i també a millores en la xarxa elèctrica propera a les vies. “Fa anys que patim un sistema ferroviari que no està a l’altura dels temps que vivim”, admetia la consellera Paneque.

Sense inversions sobre la taula per a projectes específics ni a l’R15 ni a l’R16, des de la plataforma Trens Dignes no són optimistes. Josep Casadó assegura que “l’experiència diu que se solen anunciar noves inversions, però que estes no arriben mai perquè al final s’espatlla una altra cosa en un altre lloc i li donen prioritat”.

Paneque fixa el dilluns com el dia de restabliment de tot el servei de Rodalies

La consellera de Territori ha posat el dia 2 de febrer —el pròxim dilluns— com la data de tornada a la normalitat en la circulació de Rodalies. Durant el cap de setmana s’enllestiran els treballs d’urgència que Adif està duent a terme arreu de la xarxa viària catalana, i que mantenen fora de servei prop del 50 % dels trams d’ample ibèric. Segons les previsions, durant el cap de setmana s’enllestiran les intervencions i està previst que les línies tornen a funcionar del tot durant el primer dia faener de febrer. Això suposara, segons les previsions del Govern, el restabliment dels trens de passatgers de l’R15 i el final del trànsit alternatiu per carretera entre Reus i Riba-roja d’Ebre.

Andreu Prunera
Andreu Prunera
Periodista
ARTICLES RELACIONATS

DEIXA UNA RESPOSTA

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu aquí el vostre nom

Últimes notícies