El cicle Difraccions és un circuit de músiques en centres d’art de Catalunya (la Fundació Antoni Tàpies, el Museu de la Música i el Santa Mònica de Barcelona, però també al centre d’Art Tecla Sala de l’Hospitalet de Llobregat i a Lo Pati d’Amposta) en el qual participen algunes figures de referència dins del món de la música contemporània i experimental del nostre país. Dissabte 26 d’octubre a les 19.00 h, el cicle farà parada a la capital del Montsià amb un concert doble de Joan Jordi Oliver i el quartet de saxos Aslan Ensemble, i el compositor Víctor Moragues.
El fil conductor de les Difraccions d’enguany pretén posar en relleu l’acte d’escoltar, no com quelcom passiu, sinó com una decisió activa. Per això, el concert programat a Lo Pati porta per títol ‘Escoltar el passat’. El compositor mallorquí, saxofonista i intèrpret de sintetitzadors Joan Jordi Oliver i el quartet de saxos Aslan Ensemble uniran forces per interpretar Readings on Des Prés, una obra que pren fragments de la icònica Miserere mei Deus del compositor francès Josquin Des Prés (1450-1521) per proposar un viatge sonor únic. Aprofitant els recursos i les possibilitats que permet l’ús de les noves tecnologies aplicades a la música, el quartet de saxos dialogarà amb els sons electrònics dels sintetitzadors per tal de crear escultures sonores que congelades el temps i que permeten percebre reminiscències d’allò que coneixem com a renaixement musical. Aquest programa plantejarà la manera com escoltem el passat, i com aquest passat dialoga amb el nostre present.
Per la seva banda, Víctor Moragues presentarà Mides variables un flux sonor que penetrarà l’espai i emergirà a través de quatre altaveus, en un sistema configurat per permetre l’exploració de les seves múltiples potencialitats. Aquesta disposició espacial generarà una experiència auditiva en la qual cada so es percep de manera diferent segons la posició de l’oient, establint un espai dinàmic i mutable, més enllà de les convencions i les narratives establertes. Mides variables proposa deixar-se contagiar per les potencialitats del so i convida l’oient a apreciar la riquesa i complexitat de l’espai sonor, sense cap altre propòsit que la contemplació de la seva essència auditiva.