HomePolíticaEl Congrés dels Diputats sense cap ebrenc per primer cop des de...

El Congrés dels Diputats sense cap ebrenc per primer cop des de la restauració de la democràcia

Ja ho vaticinava l’última enquesta del CIS. Hi havia el risc que les Terres de l’Ebre es quedessen per primera vegada sense representant directe al Congrés dels Diputats, i així ha estat. Només el PSC, que no tenia un ebrenc fins al sext lloc de la llista, va aconseguir dos diputats per la circumscripció de Tarragona en les eleccions del 23J. Els altres quatre escons en dansa pel Camp i l’Ebre se’ls van repartir entre Esquerra, el PP, Sumar i Junts, amb la qual cosa ni la diputada flixanca sortint Norma Pujol (número 2 dels republicans) ni Irene Negre (número 2 de Junts) van aconseguir entrar a la cambra baixa, i encara menys Eva Amposta (número 3 de Sumar) i Isabel Salas (número 3 del PP).

Després d’una legislatura amb dos diputats ebrencs, Pujol i el portaveu del PDeCAT Ferran Bel, ara no hi haurà fil directe amb el Congrés i les iniciatives parlamentàries s’hauran de canalitzar a través dels partits o a través dels dos senadors que sí que han aconseguit una plaça a les Corts estatals, l’exalcalde de l’Ametlla Jordi Gaseni per ERC, que s’estrena a Madrid, i el primer secretari del PSC de l’Ebre, Manel de la Vega, que encetarà un segon cicle com a senador.

Fins ara, en totes les legislatures hi havia hagut almenys algun diputat o diputada de les Terres de l’Ebre. Així, ho havien estat el tortosí Ferran Bel mateix per Democràcia i Llibertat entre el 2016 i el 2019; el deltebrenc Joan Bertomeu pel PP en dos etapes, entre el 2000 i el 2004 i entre el 2011 i el 2016; l’ampostina Lluïsa Lizárraga pel PSC entre el 2004 i el 2011; el flixanco Xavier Sabaté durant tres legislatures amb el PSC (del 1993 al 2000); el també referent socialista Jaume Antich entre 1993 i 1996 i entre 1982 i 1989; un altre històric, Juan Manuel Fabra, amb el PP i Coalición Popular entre 1982 i 1996, i Antonio Faura, per UCD, durant les dos primeres legislatures.

El protagonisme encomanat als senadors ja ha pogut palpar-se amb les primeres reaccions territorials als resultats de diumenge passat. Per part d’ERC, Gaseni va comprometre’s a anar a la capital de l’Estat a defensar les Terres de l’Ebre i Catalunya: “Coneixem totes les problemàtiques que té el territori i allò que hem de fer; i, a més, tenim el bagatge històric dels qui m’han precedit al Senat: Marta Cid, Pere Muñoz, Miquel Aubà i Vanessa Callau”, va enumerar. Callau ha estat l’única senadora ebrenca durant l’última part de la darrera legislatura. “Som la veu forta i alta que necessita el territori per estar al Senat i intentarem allargar la mà al Congrés per incidir en totes aquelles polítiques que ens són necessàries”, va afegir Gaseni, conscient del buit que queda a la principal cambra legislativa.

Esquerra, com s’aprecia als mapes adjunts, ha perdut totalment la seua preponderància al territori en unes eleccions generals en favor del PSC. Albert Salvadó, president territorial del partit, va lamentar que “el marc espanyol és el que s’ha imposat clarament a Catalunya per aturar la suma de la dreta i la ultradreta”. A les Terres de l’Ebre, han pujat els partits de matriu espanyola i han baixat els de matriu exclusivament catalana. “Qui perd és el nostre territori, perquè després de 46 anys de presència al Congrés de Diputats, no hi haurà representació ebrenca”, va assumir Norma Pujol.

El senador electe pel PSC, Manel de la Vega, va centrar el seu discurs de valoració en la governabilitat a Espanya. “Les Terres de l’Ebre han donat un missatge clar: treballar pel territori i per aconseguir un govern alternatiu a la dreta i ultradreta”. De la Vega va demanar a la resta de partits catalans “que se sumen per a frenar a la dreta, per a transformar el país, per a defensar la pluralitat i la diversitat. No serveix de res anar a Madrid a bloquejar, necessitem partits que practiquen la política útil, això és el que ens ha demanat la gent”, va proclamar. “Em comprometo, des del Senat, a treballar en humilitat i sentit comú i a reprendre el treball iniciat”, va declarar, després d’haver estat senador per designació del Parlament de Catalunya entre el 2019 i el 2021. Els socialistes no eren la força més votada a l’Ebre en unes generals des del 2008.

Al seu torn, la candidata de Junts i primera tinent d’alcaldia a l’Aldea, Irene Negre, es va mostrar satisfeta per haver mantingut el diputat per Tarragona malgrat la polarització entre el PSOE i el PP, malgrat el “mantra” de l’esquerra espanyola com a únic mur de contenció de la ultradreta i malgrat no tenir drets electorals durant la campanya, i va convidar a tots els partits a fer una reflexió per l’increment de l’abstenció.

O.M.J
O.M.J
Periodista
ARTICLES RELACIONATS

DEIXA UNA RESPOSTA

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu aquí el vostre nom

Últimes notícies