El Fons de Transició Nuclear finançarà l’ampliació del polígon industrial La Verdeguera, a Móra d’Ebre, i la urbanització del polígon Les Forques, a Bot. La disponibilitat de nous terrenys per a activitats industrials era una reivindicació a les dos poblacions i l’òrgan de govern del Fons ha obert una nova línia per a finançar nou sòl que permeta la instal·lació de noves activitats econòmiques.
A Bot, la urbanització del polígon permetrà la posada en marxa d’una nova planta de l’empresa local Blai Peris SL, dedicada a la producció i envasat d’olives de taula i derivats. La companyia ja havia sigut beneficiària d’una línia de finançament del Fons per un valor de 3 milions d’euros, que cofinançarà una inversió prevista de cinc milions d’euros per a tirar endavant esta nova planta, que processarà prop d’un milió de quilos d’oliva cada any.
L’Incasòl i l’Ajuntament de Bot treballen ja per a desencallar la tramitació i poder iniciar aviat la urbanització dels terrenys. Àlex Peris, de l’empresa Bali Peris, ha destacat que la posada en marxa del polígon “és una oportunitat estratègica per a reforçar la competitivitat”. Per la seua banda, l’alcaldessa de Bot, Núria Mulet, ha assegurat que la urbanització del polígon “obrirà una nova etapa d’oportunitats laborals i d’atracció d’activitats econòmiques” al municipi. Des de l’Ajuntament feia anys que reivindicaven la inversió “com una mesura per a diversificar l’economia local i frenar el despoblament” a Bot i també als municipis del voltant.
Pel que fa a Móra d’Ebre, l’òrgan de govern del Fons Nuclear ha decidit finançar l’ampliació del polígon industrial La Verdeguera, que incorporarà setze noves hectàrees. Actualment, el polígon ja no tenia sòl disponible i l’ampliació era una reivindicació des de feia anys a la capital de la Ribera d’Ebre.
Està previst que l’ampliació es faça durant el 2027. “Este és un pas decisiu per a garantir noves oportunitats laborals per al nostre jovent i per a mantindre la població al territori” ha afirmat l’alcalde de Móra d’Ebre, Rubén Biarnés, que també ha destacat el paper del Fons de Transició Nuclear com a instrument clau per a diversificar l’economia i compensar l’impacte del futur tancament de les centrals. L’alcalde ha subratllat que “esta ampliació no només és una bona notícia per a Móra d’Ebre, sinó per a tota la comarca, ja que cada nou metre és una oportunitat de crear llocs de treball, de generar activitat i futur als nostres joves”.
La nova línia dels fons nuclears per tal de construir nou sòl industrial era una proposta de diversos alcaldes, que en els últims anys veien com alguns projectes empresarials es frenaven per falta de disponibilitat de terrenys. Durant l’any passat, l’òrgan de governança ja va fer oficial que obriria una nova línia per a finançar ampliacions de sòl industrial dins les àrees nuclears d’Ascó i de Vandellòs. Bot i Móra d’Ebre són els primers municipis que seran beneficiaris de l’ajut, i ja avancen amb la tramitació urbanística.


