En les pròximes setmanes, es posaran en marxa els treballs al tram Tivissa i Móra La Nova per implantar un nou model de via que busca reduir els xocs frontals.
El Govern de la Generalitat iniciarà enguany les obres per a transformar la C-12 en el tram entre Tivissa i Móra la Nova. Els treballs consistiran a crear un tercer carril que s’alternarà entre els sentits de circulació cosa que facilitarà els avançaments i augmentarà la seguretat viària. Aquesta actuació forma part del Programa Carreteres 2+1 de la Generalitat per modernitzar centenars de quilòmetres de carreteres convencionals, reduir xocs frontals i millorar la mobilitat, amb una inversió que superarà els 660 milions d’euros fins al 2030.
La C-12 connecta les Terres de l’Ebre amb Ponent i el Pirineu i és un eix estructurant del territori. Es tracta d’una carretera convencional amb un carril per sentit. La intensitat de trànsit varia entre 5.000 i 10.000 vehicles diaris, amb pics de més de 13.000 al voltant de Tortosa.
El Govern ha inclòs tota la carretera, des d’Amposta fins a Lleida, dins del pla 2+1. Les actuacions es faran en fases i la inversió prevista per als 134 quilòmetres de l’eix és de 223 milions d’euros.
El tram Tivissa-Móra la Nova
Les obres abastaran 3,3 quilòmetres. Començaran a la intersecció amb la C-44, que connecta Tivissa amb l’Hospitalet de l’Infant, i arribaran fins a l’enllaç amb l’N-420 a Móra la Nova. El tram es transformarà en un 2+1, amb trams de tercer carril en alternança per un total d’1,4 quilòmetres. També s’hi col·locarà un separador físic entre sentits per augmentar la seguretat.
Entre el camí dels Magrells i l’enllaç amb l’N-420, hi haurà un separador de fluxos per a millorar la seguretat viària en aquest entorn periurbà i es construirà una rotonda que substitueixi la intersecció actual entre la C-12 i els ramals sentit Reus de l’enllaç amb l’N-420.
Les obres inclouen la reordenació d’accessos mitjançant una nova xarxa de camins paral·lels al tronc de la C-12 i diverses connexions, i punts de canvi de sentit en una nova intersecció, a l’altura de l’estació de servei, i a la intersecció amb el camí dels Magrells, així com a la rotonda final del tram.
D’altra banda, es configurarà un nou itinerari de vianants a l’enllaç amb l’N-420 amb tres passos de vianants: un amb la C-12 i els altres dos amb els ramals de l’enllaç situats en el marge dret de la C-12, que permet connectar Móra la Nova amb el Raval de Santa Teresa. També s’instal·laran llum LED, tres pantalles acústiques i un tancament cinegètic al llarg del tram.
Pròximes fases
Aquest any es licitaran les obres del tram Amposta-Vinallop. I pròximament, se sotmetran a audiència els projectes de 2+1 entre Alfés i Lleida, Ascó i Flix i Móra la Nova i Garcia.
El model 2+1
El sistema 2+1 té tres carrils: el central alterna entre els dos sentits, cosa que permet fer avançaments amb millors condicions de seguretat. Els sentits estan separats, a més, amb barreres, senyalització o abalisament. En alguns trams, es manté la via actual i només es reforça la separació.
Aquest model incideix, així, en dos dels principals factors d’accidents frontals: la invasió del carril contrari i els avançaments inadequats. Els estudis indiquen que podria reduir entre el 80 i el 100% dels accidents mortals en els trams on s’aplica.


