El secretari d’estat de Transports i Mobilitat Sostenible, José Antonio Santano, ha anunciat que el servei de trens Avant entre Tortosa i Barcelona, que s’ha posat en marxa dins del Pla alternatiu de mobilitat pels talls ferroviaris a l’R16, se mantindrà més enllà de les obres al túnel de Roda de Berà. “És un Avant que ha vingut per a quedar-se”, ha declarat en una entrevista amb l’Agència Catalana de Notícies. El servei utilitza el tram d’ample ibèric del corredor mediterrani i la via d’alta velocitat entre l’estació del Camp de Tarragona i Barcelona, per a reduir en una hora el temps de trajecte entre Tortosa i la capital catalana. “Esperem que tinga demanda i funcione. N’estic convençut. Se reduïx el viatge en una hora i jo crec que això es valorarà”, va augurar Santano, qui també ha dixat oberta la possibilitat d’incrementar la freqüència de dos viatges -un d’anada i un de tornada- previstos inicialment durant els pròxims cinc mesos.
Tot just esta és una de les demandes en què han incidit tant el delegat del Govern a les Terres de l’Ebre, Joan Castor Gonell, com alguns partits polítics i les plataformes d’usuaris. Santano n’ha dixat la porta oberta: “Se comença per un primer pas. En tenim un a primera hora del matí de Tortosa a Barcelona, molt pensat en els moviments naturals, i després de tornada per la tarda. Si fos insuficient, Renfe està sempre disposada a estudiar les demandes”.
També s’ha demanat, des del territori, l’aturada d’almenys dos Euromed per sentit a l’estació de l’Aldea. Això afegiria opcions d’anar a Barcelona sense transbordaments i en velocitat alta, cosa que es pot fer a través de l’Avant o dels Intercity i els Torre del Oro que sí que paren a l’Aldea. Renfe i l’Administrador d’Infraestructures Ferroviàries (Adif) argumenten però que, tècnicament, durant les obres a Roda, no es pot preveure l’aturada de cap Euromed a l’Aldea per un problema de disponibilitat de vies. Així ho va transmetre als mitjans Castor Gonell, que es compromet en tot cas a treballar-ho perquè siga possible a partir del març. També assegura que ha plantejat a Renfe que l’Avant surta de Tortosa una mica abans de les 6:35 h per a arribar abans a Barcelona, i que s’oferisquen abonaments a un preu més econòmic.
Més enllà d’estes demandes, el Govern de la Generalitat, a través de la consellera de Territori Sílvia Paneque, ha valorat positivament el Pla alternatiu de transport per les obres a Roda i l’ha considerat “ben dimensionat”. També hi ha coincidit Castor Gonell, que ha declarat que cal fer “una valoració positiva” d’unes obres que permetran habilitar “amples de via i vehicles adequats al que la ciutadania necessita”. De moment, per a Gonell, l’Avant que enllaça amb Tortosa és “el tren de les Terres de l’Ebre, que fa totes les parades, i l’hem d’utilitzar”.
El tren Avant Tortosa-Barcelona va començar a funcionar el febrer del 2020, després que es reduís a una freqüència per sentit les quatre que s’havien previst inicialment. Per acabar-ho d’adobar, se va eliminar al cap d’un mes i mig per la pandèmia i no s’havia restaurat fins ara.
El Departament de Territori també estudia una proposta de l’Ajuntament de la Secuita per a convertir un terreny en zona d’aparcament per a l’estació de tren del Camp de Tarragona, on durant el tall a Roda es preveu que més viatgers, també de les Terres de l’Ebre, s’hi desplacen per a agafar directament algun tren de la via del TAV Madrid-Barcelona. El secretari de Mobilitat i Infraestructures, Manel Nadal, ha assegurat que l’aparcament actual de l’estació encara “no està ple, però és cert que la gent aparca malament a la carretera d’accés i això provoca problemes de seguretat.”