HomeOpinióFirmes setmanarilebre.catEl tercer dels dietaris de Ricard Salvat

El tercer dels dietaris de Ricard Salvat

Les Edicions de la Universitat de Barcelona, amb la Fundació Ricard Salvat i un Consell Editor -format per rellevants crítics culturals del nostre teatre, com Enric Ciurans, Francesc Foguet, Manuel Molins, Núria Santamaria i Eulàlia Salvat, filla de Ricard- continuen, de fa tres anys, amb l’edició dels Diaris -ara el tercer, d’un projecte que n’ha de tenir deu o dotze- de qui fou una de les personalitats més preparades, actives i internacionals de la direcció teatral a Catalunya a la segona meitat del segle XX.

En efecte, Ricard Salvat (Tortosa, 1934- Barcelona, 2009), escriptor, dramaturg, director teatral, professor universitari i assagista, des de 1962 i fins a la seva mort, va anar escrivint uns Diaris o Dietaris que feien  memòria de tot el que passava al seu voltant i que ara ens serveixen de recordatori d’una llarga època de ben bé cinquanta anys, entre els temps finals del franquisme, l’inici de la transició política i tot el període democràtic.

Després dels dos primers volums -dedicats als anys 1962-1968  i 1969-1972- ara ens arriba el tercer, entre 1973 i 1975, i tots d’una considerable extensió, d’unes 600 pàgines, precedides per les presentacions que n’han fet els editors i prologuistes de cada llibre: el primer a cura d’Eulàlia Salvat, amb pròleg de Francesc Foguet i  Manuel Molins; el segon, amb edició i pròleg de Francesc Foguet i aquest tercer, amb edició i pròleg de Jordi Auseller.

En tots tres s’hi observa, respectivament, l’ascensió d’una vocació (la de crític, expert i director teatral, marcada sempre per l’exigència cultural i la independència de criteri), les dificultats pràctiques, en dictadura, per assolir el seu plantejament i, quan és a punt d’acabar el franquisme, una certa fatiga personal, professional i política per com anirien les coses, després d’haver comprovat i viscut el món del Règim, el món de l’antifranquisme dels partits i l’aparició de nous moviments de renovació cultural en els camps que sempre van interessar a Salvat: el teatre, per descomptat, però també la música, la pintura, el cinema, la literatura i la cultura en general.

Tot i que Salvat va ser, als anys 60, allò que es va anomenar “company de viatge”  del partit predominant aleshores, el PSUC, mai va estar-ne afiliat, justament, com en el camp teatral, per conservar la pròpia llibertat de pensament, i aquesta llibertat personal de criteri va exercir-la en diverses circumstàncies, com quan era convocat al Congrés Mundial de la Pau a Moscou, els anys 1962 i 1973, i a l’interior amb les seves apreciacions sobre el que ell considerava la supeditació del PSUC al PC espanyol.

Gran viatger pel món, anant a la recerca de renovades expressions culturals i teatrals que no trobava, en general, ni a Espanya ni a Catalunya (si  més no fins a finals dels anys seixanta), la seva vida va tenir una alta densitat intel·lectual, humana i creadora. Ens va fer conèixer obres d’Espriu, Alberti i Salvat Papasseit, entre tants; va fundar l’Escola d’Art Dramàtic Adrià Gual, d’on era professor i director d’escena (que els anys 74-75 va sobreviure, a l’Hospitalet de Llobregat, com a Escola d’Estudis Artístics) i, en fi, tota la seva labor universitària, als departaments de Filologia Catalana i d’Història de l’Art, que ell va crear aquells anys.

El vaig començar a tractar a mitjans dels anys 90, a propòsit de la biografia que vaig escriure sobre Esteve Albert, de qui Salvat, els anys 50, va posar en escena algunes obres seves. Ja estava superconsagrat, i ell era conscient que la seva personalitat -fruit d’una autoritat que tenia més que demostrada- continuava, com en el passat, suscitant enveges i ressentiments, però ell continuava, també, apassionat i vocacional sempre, franc, obert i disposat a col·laborar amb tots aquells que eren exigents amb si mateixos.

Xavier Garcia
Xavier Garcia
Escriptor
ARTICLES RELACIONATS

DEIXA UNA RESPOSTA

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu aquí el vostre nom

Últimes notícies