HomeMedi AmbientEl Tribunal Suprem obre la porta a aturar l’atermenament al delta de...

El Tribunal Suprem obre la porta a aturar l’atermenament al delta de l’Ebre

El Tribunal Suprem ha obert una nova via per a aturar o, fins i tot, anul·lar la revisió d’ofici de la nova delimitació del domini públic marítim terrestre iniciat pel Ministeri per a la Transició Ecològica al delta de l’Ebre. En una sentència, la Sala del Contenciós-Administratiu del Tribunal Suprem ha declarat nul el Reial decret 668/2022 que va modificar el Reglament General de Costes, per haver-se saltat el tràmit de consulta pública. Esta modificació es va tramitar en ple mes d’agost i és la base legal sobre la qual s’han tramitat tot els expedients d’atermenament oberts al delta de l’Ebre. Ara el Tribunal ha anul·lat el Reial decret per un error de procediment i estimant el recurs presentat per la Plataforma d’Afectats per l’Atermenament de la Costa de Formentera, a les Illes Balears.

La lletra menuda

L’Ajuntament de Deltebre ha estat el primer a reaccionar en conéixer la notícia i ha rebut amb satisfacció la sentència del Tribunal Suprem, ja que estan convençuts que obre la porta a aturar o fins i tot anul·lar els expedients d’atermenament duts a terme pel Ministeri al Delta. L’alcalde, Lluís Soler, ha explicat que des de l’Ajuntament de Deltebre esperen ara conéixer la lletra menuda de la sentència del Suprem, però creuen que esta nul·litat de la modificació del reglament de Costes permet com a mínim “guanyar temps” en l’objectiu d’aturar l’expedient d’atermenament que el Ministeri està tramitant al litoral de Deltebre i que afecta unes 250 propietats. Soler ha recordat que la modificació aprovada el 2022 es va fer amb “traïdoria” en ple mes d’agost i ha insistit que el nou reglament trencava “la coherència” de l’anterior Llei de costes i establia unes premisses “totalment discrecionals”: “Trenca la coherència perquè permet que allà on arribe l’aigua, encara que sigue en un únic temporal, es pot marcar el límit per deslindar. Això no passava en l’anterior reglament que marcava uns criteris molt més proporcionats”.

Soler ha insistit que este reglament, ara anul·lat, ha estat la base per a iniciar el nou atermenament al litoral del Delta. Ara el que fa falta saber és si la sentència en declarar la nul·litat del reglament, declara també nuls tots els actes que se’n deriven o si els afectats n’hauran de demanar la nul·litat.

Convèncer el Ministeri

A l’espera de conéixer com procedir per la via legal, l’Ajuntament de Deltebre insistix que la sentència implica que caldrà aprovar un nou reglament de la Llei de costes. És aquí on l’alcalde de Deltebre creu que s’obre una oportunitat política “per convéncer el Ministeri”, ja que ha recordat que “l’actual majoria parlamentària està condicionada per partits catalans”. L’alcalde confia que no passe com en la modificació del 2022 en la que els partits catalans “van dixar passar per alt una modificació del reglament que afectava el seu territori”. Soler ha insistit que el Delta es mereix estar als debats d’investidura i condicionar majories parlamentàries: “fins ara la responsabilitat era només del Ministeri, ara també podrem demanar responsabilitat als partits catalans si no són capaços de negociar un nou reglament que no permetre la discrecionalitat que tenia l’anterior modificació”. Soler ha insistit que la lletra final de la sentència acabarà marcant la línia a seguir pel consistori.

Leonor Bertomeu
Leonor Bertomeu
periodista
ARTICLES RELACIONATS

DEIXA UNA RESPOSTA

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu aquí el vostre nom

Últimes notícies