El conegut com a Faig Pare o Faig del Retaule s’ha trencat. Una ventada va esquerdar el passat cap de setmana, probablement la nit de dissabte a diumenge, l’arbre monumental, protegit per la Generalitat de Catalunya des del març del 1992 i situat a la fageda del Retaule. Està dins del municipi de la Sénia i se’l té pel faig més destacable del sud d’Europa, segons el llibre Arbres remarcables de Catalunya (Edicions Brau, 2011), de Martí Boada i Arnau Boada. De fet, la fageda del Retaule està considerada com la més meridional del continent europeu. Uns excursionistes van trobar a terra una de les dos branques principals laterals de l’arbre, un Fagus sylvatica, i van alertar el Parc Natural. Tècnics del Parc Natural dels Ports, segons fonts oficials, ja han visitat l’arbre esberlat per a fer-ne un primer examen, i la setmana entrant hi tornaran amb un consultor extern especialista en arbres monumentals, que és qui haurà de determinar la magnitud de la ferida i fer-ne un pronòstic que puga comportar algun tractament o alguna acció de conservació. Ara per ara, els tècnics no s’atrevixen a concretar una diagnosi ni a determinar la gravetat de l’accident, i es desconeix si el dany patit pot resultar una amenaça per a la supervivència del popular arbre.
Especialistes del sector de la botànica consultats per esta publicació referixen que el faig és una espècie vegetal de creixement ràpid i superar la barrera dels 300 anys d’edat ja els convertix en “molt vells”. El Faig Pare en tindria més de 250 i té unes arrels entrellaçades de formes sinuoses que amb el temps ha dixat al descobert l’acció de la pluja. Com si fossen canelobres, ascendixen cap al tronc, en el qual persistixen les formes acanalades. Estes formes, juntament amb el volum de la soca i el tronc, li conferixen una forma única de gran valor natural. Les mateixes fonts afirmen, després d’analitzar les fotografies preses pels excursionistes informants del succés, que es tracta d’un dany “molt bèstia” i expliquen que els arbres aguanten pitjor les ventades de l’estiu que les de l’hivern. La Sénia és un dels municipis de Catalunya que registra ventades més fortes durant l’any.
El precedent del pi gros
Fa temps, l’altre gran arbre de la zona de les Vallcaneres, el Pi Gros, també es va esberlar per culpa del vent, però va ser sotmès a un tractament per part d’una empresa especialitzada i actualment conservaria un bon estat de salut.
El Faig Pare fa 25 metres d’alçada, 4 de volt de canó (el perímetre del tronc a 1,30 metres d’alçada), més de 7,5 de perímetre de la base del tronc i 28 de capçada mitjana (l’amplada de l’arbre formada pel conjunt de les seues branques). La fitxa tècnica d’este arbre, elaborada en el seu dia per la Direcció General del Medi Natural i Biodiversitat de la Generalitat, destaca que és “el faig viu de més capçada”. Les fagedes dels Ports, integrades a la Reserva Natural Parcial de les Fagedes dels Ports, tenen la particularitat d’albergar fajos envoltats de cingles o en forts pendents, quan les fagedes típiques d’altres indrets acostumen a trobar-se en zones planeres. Un exemple prou conegut seria la Fageda d’en Jordà, a la Garrotxa.
Per a arribar al Faig Pare dels Ports a peu, cal seguir el camí dels Hortets de la Fou, en direcció a la Font del Teix, i agafar el sender PR-C-95 cap a la Font del Retaule. El faig que ha quedat ferit se troba a 1.088 metres per damunt del nivell del mar, en una fageda acompanyada de blades, teixos, avellaners, boixos i grèvols.