Els Mossos d’Esquadra van intensificar l’any passat els controls d’alcoholèmia a les carreteres de les Terres de l’Ebre. Segons dades extretes del portal de Dades Obertes de la Generalitat, al llarg del 2024 els agents de trànsit van fer bufar 21.060 conductors, un 31,2 % més que l’any anterior. D’estes proves, 821 conductors van donar positiu, dels quals 722 en controls preventius, 83 arran d’accidents de trànsit i 36 en el marc d’infraccions o requeriments policials.
Fonts de l’Àrea Regional de Trànsit atribuïxen este augment al reforç de plantilla després de l’últim concurs oposició el 2024 i a la voluntat de mantindre una vigilància constant a les vies ebrenques. “Este resultat està directament relacionat amb l’augment dels efectius i amb la insistència en fer controls de manera continuada”, expliquen.
La previsió per al 2025 és mantindre un volum de proves similar, tot i que, segons la policia, hi ha factors com la climatologia, l’accidentalitat o les fluctuacions de plantilla que poden condicionar-ne la intensitat. “Veiem com a molt positiu l’increment de proves i intentarem que es mantinga la pressió preventiva en controls a qualsevol franja horària”, remarquen. De moment, enguany, fins al mes d’abril ja s’han fet 6.361 lectures d’alcoholèmia (una mitjana de 53 diàries) amb el resultat de 202 positius, 32 dels quals en accidents de trànsit.
Les proves d’alcoholèmia han seguit una tendència clarament a l’alça a les Terres de l’Ebre en els últims cinc anys. El 2020, l’any de la pandèmia de la covid-19, se van practicar 6.888 lectures, amb 247 positius. Des d’aleshores, les xifres han anat creixent. El 2021 es van realitzar 11.988 proves (499 positius), el 2022 se va arribar a 16.135 (752), el 2023 se va mantindre un volum similar amb 16.052 (676) i el 2024 se’n van fer 21.060 (821).
La policia valora positivament l’efecte de la pressió preventiva i insistix en la importància dels controls per a reduir l’accidentalitat. “Estem convençuts que els controls i la pressió a la carretera tenen un efecte positiu en la reducció de la sinistralitat i en la disciplina viària”, assenyalen des de l’Àrea Regional de Trànsit. Destaquen, a més, que tot i que el nombre d’accidents se manté estable, la mortalitat s’ha reduït. “Tot i esta reducció, considerem inacceptable que avui dia continue esta xacra. Per això, les accions policials preventives han de mantindre’s i no es poden relaxar”, afegixen.

De fet, el 2024 el nombre de morts a les carreteres ebrenques se va reduir en tres respecte de l’any anterior, passant de 14 víctimes mortals el 2023 a 11. En canvi, el nombre de ferits greus va augmentar lleugerament, de 34 a 36.
Els Mossos d’Esquadra posen també l’accent en un altre indicador que és la reducció de la taxa de positivitat, que ha passat del 4,7 % el 2022 i del 4,2 % el 2023 al 3,9 % el 2024. Segons destaquen, esta evolució és positiva. “Com més baixa siga la taxa de positivitat, menys possibilitats hi ha que l’alcohol provoque o intervingue en els accidents. També volem pensar que la conscienciació dels conductors i de la societat en general és cada vegada més gran”, asseguren.
Els Mossos expliquen que no hi ha un perfil concret de conductor positiu a la regió. “El fet de fer controls a qualsevol carretera i en qualsevol hora del dia fa que el ventall de resultats no estiga lligat a un perfil concret. Sí que és cert, però, que la franja de 20 a 29 anys és on més positius se registren”, assenyalen.
Els controls a les carreteres ebrenques se decidixen principalment en funció de les dades d’accidentalitat, tot i que també es planifiquen coincidint amb festes majors, concerts o altres esdeveniments lligats al consum d’alcohol. Quant a la durada, solen oscil·lar entre els 60 i 90 minuts, i els horaris més habituals són les nits i matinades del cap de setmana, així com franges vinculades als àpats.
Variar les estratègies de presència
La diferència principal entre un control rutinari i un macrocontrol, expliquen, és “el dimensionament i la simultaneïtat. Els rutinaris són més curts i amb molta mobilitat, mentre que els macrocontrols en festes o festivals són més llargs i estacionals per a aconseguir aturar el màxim de conductors”.
De cara als pròxims anys, els Mossos apunten a la necessitat de reforçar no només els controls d’alcohol, sinó també els de distraccions, velocitat, seguretat passiva o transports. A més, advertixen de noves dinàmiques que condicionen la faena policial. “Hi ha xarxes socials i grups on s’avisa de la presència de controls. Això pot fer que conductors sota la influència de l’alcohol trien carreteres alternatives, amb el risc que això comporta. Este fet ens obliga a variar les nostres estratègies de presència a la carretera per a evitar que estos conductors temeraris posen en risc la resta de persones”, assenyalen.


