HomeSalutEmergències va activar 79 cops el codi d’infart agut de miocardi el...

Emergències va activar 79 cops el codi d’infart agut de miocardi el 2024 a les Terres de l’Ebre

El Codi infart agut de miocardi (Codi IAM), que es va implantar a Catalunya el 2009 per a reduir el temps de resposta i millorar l’atenció als pacients, se va activar 104 vegades a les Terres de l’Ebre l’any 2023. La xifra es va reduir fins a les 79 activacions (un 24 % menys) l’any passat, i va camí de tornar a incrementar enguany, en què només durant el primer semestre s’ha posat en funcionament 44 vegades. Tant la dada del 2024 com la d’enguany implica percentatges per sota del 20 % dels casos que s’activen en el conjunt del Camp de Tarragona i les Terres de l’Ebre, les dos regions sanitàries que tenen com a unitat d’hemodinàmica de referència —on se tracten amb urgència els infarts— la de l’hospital Joan XXIII de Tarragona. Des de fa deu anys, i després d’una batalla lliurada per sindicats i grups defensors de la sanitat pública, este servei està operatiu 24 hores els 365 dies de l’any.

Sobre la situació al voltant del Codi IAM a les Terres de l’Ebre i els reptes de futur, el Col·legi d’Infermeres de la província de Tarragona (CODITA) i la URV van organitzar dimecres passat, al campus ebrenc de la universitat, una jornada de reflexió i actualització de dades i continguts, amb l’objectiu de millorar la coordinació entre tots els serveis implicats. Una de les conclusions és la necessitat de fer més efectiva la detecció dels símptomes per part del pacient i el seu entorn.

El Codi IAM és un protocol d’atenció sanitària que permet identificar i tractar l’infart del cor de la manera més eficaç possible. El ciutadà, si sent una opressió forta al centre del pit que no li és familiar, ha de trucar al 112, des d’on li faran unes preguntes per a decidir si s’activa el codi, detalla el director territorial de Salut a les Terres de l’Ebre, Ferran Roche. Això posa en marxa un sistema que implica diferents professionals que atenen esta o altres malalties que són dependents del temps, és a dir, que com més ràpid se tracten, millor és el pronòstic.

Per la seua banda, Montse Alcoverro, tresorera de la Junta del CODITA i infermera del SEM, destaca la importància del paper de la infermera, que fa equip amb el metge i el tècnic, també en el sentit de “donar suport al pacient i a la família en uns moments de por”. Alcoverro insistix que cal “ser més ràpids” amb l’electrocardiograma, el diagnòstic i el trasllat, perquè “les artèries estan patint”, i fa un resum de l’itinerari que seguix el pacient: arriba a un centre d’atenció primària, se li fa un electrocardiograma i si se li diagnostica un infart, la central de coordinació es posa en contacte amb l’hospital receptor, concretament amb el cardiòleg de la sala d’hemodinàmica. El pacient hi serà traslladat amb una ambulància de suport vital avançat o un helicòpter medicalitzat en el cas de les Terres de l’Ebre. Una volta el pacient surt de la sala d’hemodinàmica, passa entre 12 i 24 hores a la Unitat Coronària (UCO), i posteriorment és traslladat a l’UCI de l’Hospital de Tortosa Verge de la Cinta. S’acabarà de recuperar a planta i serà derivat al servei de cardiologia.

Tota esta experiència la va viure fa 10 anys a Tortosa Felipe Castan, un pacient que va sobreviure a un infart agut de miocardi. “Al principi, no relacionava el dolor al pit amb cap malaltia, però després se va fer més fort i m’irradiava al braç i al coll i em vaig adonar que era un infart”, explica. Va ser atès a domicili pel metge i la infermera del CAP i va ser dut en ambulància fins al parc de Bombers per a ser traslladat a Tarragona en helicòpter. Des que va patir l’infart fins que va ser atès a Hemodinàmica, va passar una hora, recorda, tot i que admet que se li va fer molt llarg. Una hora, en la connexió amb les Terres de l’Ebre, és un temps que Sílvia Reverté —directora de la Càtedra d’Innovació i Simulació en Salut de les Terres de l’Ebre— considera “idoni” per a donar una bona atenció a un infart agut de miocardi.

Reverté proclama que el Codi IAM “salva vides” i es remet a la necessitat d’organitzar de tant en tant espais de reflexió per a ser “crítics” i millorar la faena de tots els professionals i la coordinació entre ells. La jornada ha difós, en accés obert a la població, un vídeo inèdit que repassa l’acció dels diferents agents que intervenen en l’activació del Codi IAM. L’objectiu és formar i sensibilitzar a la població.

Òscar Meseguer Julián
Òscar Meseguer Julián
Periodista. Director del Setmanari l'Ebre
ARTICLES RELACIONATS

DEIXA UNA RESPOSTA

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu aquí el vostre nom

Últimes notícies