HomeEntrevistesEnric Adell, president del Patronat de Turisme de la Diputació: “El model...

Enric Adell, president del Patronat de Turisme de la Diputació: “El model turístic que ens diferencia és la qualitat i cal apostar per la sostenibilitat”

La gala Som Turisme ha reunit de nou el sector de la Costa Daurada i les Terres de l’Ebre en una edició que ha reforçat la mirada conjunta de les dos marques. El Setmanari l’Ebre conversa amb el president del Patronat de Turisme de la Diputació de Tarragona, el paülsenc Enric Adell, sobre l’acte, l’aposta per la qualitat, els projectes estratègics en marxa i els principals reptes d’un territori que vol continuar posicionant-se en un entorn cada vegada més competitiu.

L’acte Som Turisme ha aplegat un any més el sector de la Costa Daurada i les Terres de l’Ebre. Quina valoració en fa?

La valoració és molt positiva. Estem molt contents perquè, per segona vegada, la gala s’ha fet a les Terres de l’Ebre i la resposta ha sigut excel·lent. Vam omplir tot l’aforament, de més de 300 persones, i vam haver de tancar inscripcions el dia abans perquè ja havíem arribat al màxim. El retorn ha sigut molt positiu: esta mirada global del territori i les dos marques se valora molt positivament.

El fet que la gala s’haja celebrat per segona vegada a les Terres de l’Ebre, què suposa per al territori?

Ha sigut una oportunitat per a reivindicar i dir que sabem fer la faena i que les Terres de l’Ebre tenen molt de potencial turístic, amb una realitat diferent de la Costa Daurada. Hem de ser capaços de seguir mantenint el nostre model apostant per la qualitat i d’incorporar elements que aporten valor afegit.

L’ocupació d’enguany ha augmentat pràcticament un 3% a la Costa Daurada i a les Terres de l’Ebre s’ha mantingut. Com definiria la temporada?

De consolidació, perquè han crescut les dos marques. Ja portem molts anys en estos valors, però allò important és la qualitat. I tant la valoració que en fa la gent que ha vingut com la valoració que en fa el sector són més positives que l’any 2024. Per a mi, lo més important és això. Mantindre dades a nivell quantitatiu i que la gent estiga més contenta amb l’experiència que ha tingut. Hem d’intentar desestacionalitzar, hem de ser capaços d’allargar les temporades. Estem molt contents, per exemple, que la Gala Repsol se faça l’any que ve a la demarcació. Se faran activitats a Tarragona, Reus i Alcanar. La mirada global és la d’incorporar grans esdeveniments i que les Terres de l’Ebre juguem un paper importantíssim i este és un bon exemple. Em fa molt d’orgull que este acte es puga fer aquí, és el primer cop que es farà a Catalunya.

S’ha detectat un increment de mercat francès i britànic, mentre que el català i l’espanyol continuen sent fonamentals. Com se treballa la diversificació?

Hem d’intensificar l’arribada de nous mercats, però prioritzar els que aporten valor afegit. A les Terres de l’Ebre, a diferència de molts llocs, el públic francès ha sigut positiu. També tenim altres públics que arriben a través de l’aeroport de Reus i alguns creixen. Hem de continuar treballant-ho? Sí. Tot i això, el mercat català i l’espanyol continuen sent molt importants. També ho són el valencià i el basc. Això no trau que haguéssem de diversificar.
La Diputació gestiona Costa Daurada i Terres de l’Ebre. Quin és l’estat actual de cada marca?

Són marques consolidades i valorades. Hem de continuar posant l’accent en la qualitat i en aportar valor afegit; en intentar que els elements de sostenibilitat siguen un dels eixos principals del nostre actiu turístic.

Són dos models molt diferents: sol i platja versus turisme rural i de natura. Com se treballa esta dualitat?

És important la sensibilitat. En els últims anys s’ha treballat per les dos sense dixar de banda a ningú. Crec que això és un gran pas. I també la diferenciació entre l’interior i la costa: és important trobar este equilibri. A la costa es concentren la majoria de llits, però l’interior aporta qualitat i productes que enriquixen el producte: natura, riu, vins, Ports, rutes… Hi ha molts actius que permeten a l’interior enriquir les estades. Hem d’intentar que tinguen més valor afegit i que les estades s’allarguen en el temps.

Quin creixement és desitjable per a Terres de l’Ebre? L’aposta ha de ser sempre qualitat per damunt de quantitat?

Jo ho he tingut sempre claríssim, això no vol dir que no puguem incrementar una mica en quantitat, que una cosa no trau l’altra. Jo crec que el nostre model, que ens acaba diferenciant com a territori, és la qualitat. Per tant, hem de ser capaços de continuar treballant per a oferir experiències que acaben repercutint en riquesa per a tothom perquè les millores que s’acaben fent a nivell territorial en el tema turístic també ens acaben ajudant a millorar el dia a dia de la nostra gent. Un bon exemple és la Via Verda, que estem allargant i que la podrem gaudir tothom. Hem de ser capaços d’entendre que el turisme és un dels motors principals que tenim no només per a generar riquesa, sinó també pels beneficis que acaba portant a tota la ciutadania.

Un dels projectes destacats, com ha dit, és l’ampliació de la Via Verda fins a la Ràpita. Què aportarà?

És un projecte estratègic impulsat en el mandat anterior de la Diputació. Ara tenim la idea de continuar més enllà: no només en la inversió, sinó en incorporar els elements de cicloturisme a la nostra quotidianitat i dinamitzar un sector que serà un dels principals motors. Connectar l’interior i el litoral fins a la Ràpita dona un plus a esta Via Verda i suma quilòmetres de qualitat. D’aquí a uns anys serem conscients del que ha significat esta inversió. Ara anirem incorporant altres elements com la promoció i moltes activitats cicloturístiques que ens acabaran situant al mapa a nivell mundial. A la llarga això portarà que més empreses tinguen més oportunitats al territori.

L’acte de Som Turisme va destacar projectes d’innovació i sostenibilitat. Per què és important posar-los en relleu?

Crec que és un sector que està fent un esforç molt important en tots estos temes, que són fonamentals per a la nostra societat. Estos premis són un reconeixement necessari: les iniciatives que són positives són més que necessàries i, alhora, servixen d’exemple per a altra gent. A banda del reconeixement, també és important posar en valor totes estes bones pràctiques d’un sector que aposta per la sostenibilitat i per la innovació. Si volem continuar sent referents, cal entendre que no dixem de ser dos petites destinacions que competixen a nivell mundial amb moltíssima gent. Per tant, hem de ser conscients que vivim en un món globalitzat i que és crucial posicionar-nos.

Al gener arriba una nova edició de Fitur. Què hi podrà oferir el Patronat de Turisme?

Estem treballant en Fitur igual que ho fem amb altres fires i grans esdeveniments. El cicloturisme tindrà un paper molt important: una fita rellevant és la sortida d’etapa del Tour de França, un esdeveniment que no havia passat mai aquí. Esperem poder anunciar abans d’acabar l’any altres bones notícies que ens permeten continuar posicionant-nos en este sector estratègic. A Fitur tindrà un paper important el Patronat de Turisme.

Deu dies abans de l’incendi de Paüls va arribar a la presidència del Patronat. Com ha viscut estos primers mesos?

Assumir la presidència va ser una cosa inesperada i un repte. Després d’un estiu molt complex pel viscut amb l’incendi de Paüls, el meu poble, m’ha costat una mica més incorporar-me al Patronat, perquè este estiu ha sigut molt difícil i ens ha marcat en tots els sentits. Ara, però, ja estic més situat i he començat a interactuar amb el sector. És tot un repte i, alhora, una oportunitat: el turisme és un sector estratègic per al territori.

Quins reptes té el sector turístic del territori?

Ningú ens regala res, però treballant se poden aconseguir moltes coses. Si Terres de l’Ebre fa bé la seua faena i si Costa Daurada també la fa, el futur és esperançador. Si ens acomodem i si no fem les coses bé, competim a nivell global i si comets errors, els altres els aprofiten. Hem de ser capaços de tindre més encerts que errors i hem de veure este futur amb il·lusió, amb paraules, però sobretot amb fets.

ARTICLES RELACIONATS

DEIXA UNA RESPOSTA

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu aquí el vostre nom

Últimes notícies