Joan Roig, alcalde d’Alcanar per ERC des del 2018 —quan va substituir, abans de la fi del mandat, un altre referent republicà com Alfons Montserrat—, dixarà l’alcaldia en els pròxims dies o setmanes per a incorporar-se plenament com a mestre de secundària a un institut de l’àrea metropolitana de Barcelona. Amb molta probabilitat, serà substituït —segons ha pogut saber este periòdic— per l’actual regidor d’Hisenda, Marc Chavalera, que ja va exercir d’alcalde en funcions durant la baixa per paternitat de Roig.
Els detalls del relleu encara no s’han concretat, mentre que els motius de la marxa de Roig se situen en un doble pla, tant personal com professional. En el primer àmbit, Roig reconeix, en declaracions a este periòdic, que acumula un desgast “físic i psicològic” des dels aiguats que van desmanegar Alcanar el 2023. Com que, a més a més, els episodis d’inundacions han sigut recurrents des d’aleshores, l’alcalde expressa que ha notat encara més “la pressió de l’emergència climàtica sobre els càrrecs públics”.
Roig mira de normalitzar la seua decisió: “Per a començar a dignificar la política, si un no pot més i no té forces, fa un pas al costat per a que entre gent amb més energia”. Tot i que ni l’alcalde ni l’equip de govern municipal ho han confirmat oficialment, tot apunta que esta persona amb forces renovades serà Marc Chavalera, qui, a partir de l’última modificació del cartipàs, és el responsable dels àmbits d’economia i empresa —indústria, comerç, turisme i pesca. També és actualment regidor de Recursos Humans i de Mercats Municipals, així com de la Banda Municipal de Música.
Els canvis en el govern se van produir recentment a conseqüència de l’entrada a l’executiu local de la regidora del PSC Neus Sancho, que és la nova primera tinent d’alcaldia. El pacte entre ERC i els socialistes manté la majoria absoluta que Esquerra havia perdut en fer fora del govern la seua regidora Meritxell Ulldemolins, que al seu torn va abandonar el partit i ha passat a ser no adscrita. El cas Ulldemolins ha tensat molt l’ambient polític a Alcanar, però Roig no cita esta circumstància entre les causes de la seua decisió.
El que sí que ha pesat, segons diu, en l’àmbit professional, és la possibilitat d’exercir de mestre. Roig té els graus en fisioteràpia i ciències socials i té un Màster en Secundària. Ja havia decidit que no es presentaria a la reelecció com a alcalde el 2027, i ara esta opció ha fet que haja avançat la seua sortida de la política municipal. També va ser president del Consell Comarcal del Montsià entre el 2019 i el 2023.
Abans de confirmar-se l’adeu de Roig com a alcalde, els grups municipals de Junts i la CUP, a l’oposició, havien criticat que el batlle renunciés a la dedicació exclusiva, que és el primer que va transcendir, per a treballar de professor “lluny del municipi”. Roig va respondre que la seua nova faena no li permetria mantindre una dedicació plena i “màxima” al poble d’Alcanar.


