HomeUrbanismeTres quarts del projecte d’Amposta al Pla de barris, per a habitatge...

Tres quarts del projecte d’Amposta al Pla de barris, per a habitatge i espai públic

El gran repte és convertir els barris de la Vila, el Grau i el Pla d’Empúries en “uns llocs on vinga gent que ara no vindria perquè estan malament per a viure-hi”. L’alcalde d’Amposta, Adam Tomàs, se referix d’esta manera a l’essència del projecte presentat per l’Ajuntament a la primera convocatòria del Pla de barris i viles de Catalunya —la nova Llei de barris— de la Generalitat, que finançarà en un 60 % les actuacions previstes en els àmbits de les transformacions físiques (11,46 milions en el cas d’Amposta), la transició ecològica (8,63 milions) i l’acció sociocomunitària (2,9 milions). L’altre 40 % del pressupost l’ha d’assumir l’Ajuntament amb fons propis o amb ajuts d’altres programes i administracions.

Se poden presentar els projectes fins al 15 d’octubre i si Amposta resulta escollida, preveu injectar en els tres barris degradats que resseguixen la façana fluvial, per a “obrir la ciutat al riu”, 25 milions d’euros —és el topall d’inversió total prevista pel Pla de barris— per a donar continuïtat a línies d’actuació que el govern municipal assegura que ja estan en marxa. “El que faríem en 25 o 30 anys, ara es pot fer en 8 anys”, destaca Tomàs. La partida més elevada (4,1 milions) és la que es destinaria a la millora de l’eficiència hídrica i renovació de la xarxa de subministraments al Grau i a la Vila.

De forma més concreta, seran les accions a l’espai públic les que s’enduran una part més important del pastís, amb 12,05 milions d’euros, juntament amb les d’habitatge: 5,55 milions. Entre els dos àmbits s’emporten un 70 % de les actuacions del programa.

Entre les obres més emblemàtiques, l’alcalde va citar un nou carrer que done al riu, vinculat al carrer Victòria (150.000 euros); els 500.000 euros per a la rehabilitació en marxa del convent de les Monges, així com les expropiacions i obertura de nous espais públics per a regenerar l’entorn de la zona del Castell, amb més de 900.000 euros.

Pel que va a actuacions concretes en habitatge, el projecte preveu destinar fins a 2,1 milions per a ajuts a la rehabilitació d’habitatges buits. Els propietaris i agents privats podran accedir a una subvenció pública del 60 % del cost i hauran d’aportar el 40 % restant. També es destinaran 2,12 milions a rehabilitar tot un edifici d’habitatges petits del carrer Europa. L’alcalde va subratllar la qüestió de l’habitatge i, per extensió, les condicions d’habitabilitat com “la clau” del projecte, batejat en un procés de participació ciutadana amb el títol “A Amposta, fent barri, fem ciutat”.

En matèria de transició ecològica, el govern municipal ha inclòs l’adequació de la passarel·la entre l’avinguda Aragonesa i el Pla d’Empúries, amb 2,13 milions d’euros; les millores de confort climàtic en places com Corsini, Cecília Carvallo o Santa Susanna; també la creació d’un alberg climàtic a la façana fluvial, convertint l’actual aparcament de les antigues piscines en un nou espai verd lliure, amb un cost previst de 2,29 milions d’euros.

Per últim, en acció sociocomunitària, se destinaran 529.000 euros al projecte llar per a jóvens vulnerables i 536.000 a la generació d’infraestructures socials i de processos de dinamització comunitària. També s’ha inclòs un programa integral de suport a les dones treballadores de les cures, amb 315.000 euros; un projecte d’acompanyament a la solitud no volguda (336.000) o un d’alimentació i salut infantil (126.000).

L’execució del Pla de barris és a cinc anys (2025-2029), però es pot demanar una pròrroga de tres si al quart any s’han executat un 50 % de les inversions.

Tortosa de possible rival

L’alcalde es va mostrar “optimista” sobre les possibilitats d’Amposta de ser seleccionada en la primera convocatòria, que es resoldria cap al de desembre. Tomàs ha admès que, tenint en compte el criteri expressat per la conselleria de Territori, en el sentit de seleccionar d’entrada una proposta per territori dins d’una mateixa franja de població, ha recordat que, molt possiblement, el projecte potser haurà de competir pels ajuts amb Tortosa. En tot cas, el 2026 s’obrirà una segona convocatòria.

Òscar Meseguer Julián
Òscar Meseguer Julián
Periodista. Director del Setmanari l'Ebre
ARTICLES RELACIONATS

DEIXA UNA RESPOSTA

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu aquí el vostre nom

Últimes notícies