HomeMedi AmbientEs manté el perill extrem d'incendis per dilluns i les restriccions i...

Es manté el perill extrem d’incendis per dilluns i les restriccions i tancaments de 9 espais naturals

Les previsions per dilluns, 18 d’agost, fan mantenir l’alerta del pla INFOCAT pel perill extrem d’incendis en alguns punts de Catalunya i que es mantingui vigent la resolució amb mesures restrictives, com el tancament de massissos, restriccions d’activitats, etc.

El Govern demana a la ciutadania extremar les precaucions davant l’elevat perill d’incendi i que s’evitin les activitats de risc d’incendi al medi natural. Es recomana no freqüentar les zones forestals i espais naturals, especialment en les hores de màxima insolació.

Mentre duri l’episodi, en els municipis afectats pels nivells 3 i 4 està completament prohibit fer qualsevol activitat amb risc d’incendi en terrenys forestals i en la franja de 500 metres que els envolta. En cas de veure foc o fum es molt important trucar ràpidament al telèfon d’emergències 112.

El mapa de predicció de perill d’incendi forestal del departament d’Agricultura Ramaderia, Pesca i Alimentació, indica per demà una lleugera millora respecte avui diumenge, dia del major pic de risc d’incendis de l’estiu.

De cara a dilluns surt del perill extrem l’Alt Empordà i alguns punts del sud del país, i es mantenen en perill extrem zones de les comarques de Lleida, interior de Tarragona i Terres de l’Ebre. El perill molt alt es manté a la resta de les comarques de Lleida, Tarragona, Terres de l’Ebre i punts de l’Alt Empordà. Pel que fa al nombre de municipis, es passa de 105 municipis en perill extrem a 33; i de 217 en perill molt alt a 153.

D’altra banda, el cos d’Agents Rurals preveu que demà es redueixi lleugerament el nombre de municipis afectats pel nivell 4 del Pla Alfa per perill extrem d’incendi forestal, amb un total de 116 municipis de 13 comarques: Alt Camp (3 municipis), Alt Empordà (19 municipis), Baix Camp (20 municipis), Baix Ebre (11 municipis), Conca de Barberà (6 municipis), Garrigues (6 municipis), Montsià (2 municipis), Noguera (9 municipis), Pallars Jussà (2 municipis), Priorat (17 municipis), Ribera d’Ebre (8 municipis), Segrià (5 municipis) i Terra Alta (8 municipis).

A més de l’activació del nivell 4 del Pla Alfa, demà també es redueix el nombre de municipis en nivell 3 per perill molt alt d’incendi forestal: un total de 93 municipis repartits en 13 comarques catalanes. Al web del Pla Alfa, es pot consultar diàriament el mapa actualitzat amb els diferents nivells de perill per municipi, així com el llistat de municipis afectats pels nivells 3 i 4.

Restricció d’accessos

En aplicació del nivell 4 del Pla Alfa del Cos d’Agents Rurals continuen restringits els accessos a 9 espais naturals:

  • Cap de Creus
  • Serra de l’Albera
  • Muntanyes de Tivissa-Vandellòs-Llaberia-Pradell
  • Serra de Montsant
  • Muntanyes de Prades
  • Serres de Cardó-el Boix
  • Els Ports
  • Montsec d’Ares
  • Serra de Mont-roig

Aquests controls d’accessos es duen a terme per evitar la presència humana en aquests espais amb dos objectius: d’una banda, per reduir el risc que es produeixi una ignició (cal recordar que el 9 de cada 10 dels incendis a Catalunya són d’origen antròpic, és a dir, causats d’una manera o altra per l’activitat humana), i de l’altra, evitar que hi hagi persones en situació vulnerable a la zona en cas que es declari un incendi forestal.

Reforç de la vigilància

Durant aquest episodi, el Cos d’Agents Rurals es destina exclusivament a la prevenció d’incendis forestals i es reforça el dispositiu amb vigilància aèria.

També col·laboren activament les tasques de vigilància i informació a la ciutadania: les Agrupacions de Defensa Forestal (ADF), el Grup Especial de Prevenció d’Incendis Forestals (GEPIF), el personal voluntari de Protecció Civil i els cossos de seguretat, Mossos d’Esquadra, Policia Local i informadors dels espais naturals. El Cos d’Agents Rurals agraeix especialment la implicació de tots aquests col·lectius en aquest dispositiu coordinat.

Suspensió d’activitats amb risc d’incendi

Amb l’activació del nivell 3 del Pla Alfa, per perill molt alt, queden suspeses totes les activitats amb risc d’incendi prèviament autoritzades o comunicades pel Departament d’Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació. Els Agents Rurals fan vigilància exclusiva de les suspensions d’aquestes activitats i del compliment de prohibicions com encendre foc en espais oberts, ús de material pirotècnic, entre d’altres. Durant el nivell 4 del Pla Alfa, per perill extrem, els Agents Rurals fan vigilància exclusiva de les mesures del nivell 3 i el control de la restricció als espais naturals.

Els Bombers de la Generalitat mantenen activat un reforç a les regions d’emergència amb més risc d’incendi. Segons ha determinat la Unitat Tècnica GRAF (Grup d’Actuacions Forestals), les regions de Tarragona, Terres de l’Ebre i Lleida Sud es troben en nivell 5 sobre 6, mentre que les de Girona, Centre, Metropolitana Sud i Metropolitana Nord es troben en nivell 4 sobre 6.

Aquest reforç preveu activar quatre Unitats Bàsiques d’Intervenció (dotacions) addicionals a les regions amb més risc i tres a la resta. A més, s’incrementa l’estructura de comandament i es reforcen els TEOC (Tècnics Especialistes Operadors de Control) a les Sales de Control territorials i a la SCB (Sala Central de Bombers). També es reforça el dispositiu per garantir l’activació de les Unitats de Comandament Mitjanes (UCM), del GROS (Grup Operatiu de Suport), així com les posicions de les unitats GRAF i EPAF (Equips de Prevenció Activa Forestal), i preveu l’obertura de parcs de Bombers Voluntaris.

Redaccio
Redaccio
Periodistes
ARTICLES RELACIONATS

DEIXA UNA RESPOSTA

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu aquí el vostre nom

Últimes notícies