Diumenge, la Ràpita, però també Godall, Santa Bàrbara, Alcanar Platja i altres zones del territori vivíem, un nou episodi de pluges torrencials que deixava imatges esfereïdores i el cor en un puny. Pels grups de WhatsApp arribaven vídeos i vídeos de carrers convertits en fortes rieres, barrancs completament desbordats i cotxes arrossegats per la força de l’aigua. Imatges insòlites i sense precedents per al municipi rapitenc.
Els mateixos carrers del barri del Xicago, per on tan sols 24 hores abans caminàvem esquivant tolls d’aigua i buscant recer de la pluja en una edició d’Orígens que hauria valgut la pena ajornar, acumulaven litres i litres d’aigua fins a pràcticament tapar els guals dels magatzems. Desenes de persones van quedar-se atrapades al patinatge durant cinc hores per l’afany de mantenir quatre actes de la festa. Mentrestant, a pobles veïns habilitaven pavellons a contrarellotge per acollir centenars de persones que havien quedat atrapades a les carreteres.
L’endemà al matí, amb la llum del dia i la pluja donant una treva, la imatge era (i continua sent) completament desoladora. Mentre l’abast dels danys es materialitzava, una frase es repetia com un mantra: “per sort, ningú ha pres mal”. I amb els danys a la vista, la força dels pobles aflorava. Centenars de persones s’han apropat durant dies a les zones afectades amb graneres i poals per ajudar a netejar els carrers i les cases d’aquells que van veure com els torrents d’aigua imparables s’emportaven part dels seus records i pertinences. L’olor de fang encara és present i queda molta faena per a fer, però, sí, per sort, ningú ha pres mal.