Amb motiu del Dia Mundial de la Llibertat de Premsa, el Col·legi de Periodistes de Catalunya (CPC) publica aquest dilluns un manifest en defensa de l’exercici del periodisme i contra les «pràctiques antidemocràtiques que retallen la llibertat de premsa». L’entitat diu que degut a la pandèmia, durant el darrer any s’han accentuat «fins a limitis extremadament preocupants» limitacions a l’exercici del periodisme, des de la limitació de rodes de premsa i les entrevistes a responsables econòmics, polítics i socials, fins a impedir l’accés als periodistes gràfics, passant per l’ajornament canvis «imprescindibles» en els mitjans públics. «La pandèmia no pot ser una excusa», diu el Col·legi, fent una crida a recuperar «les llibertats retallades».
El manifest del CPC subratlla que la mateixa pandèmia «ha demostrat, una vegada més, que els periodistes són professionals essencials» i que és «imprescindible en democràcia». L’entitat lamenta en aquest sentit que «s’hagi aprofitat» la crisi sanitària per «per agreujar i intentar normalitzar pràctiques antidemocràtiques», algunes de les quals «ja es venien produint» amb anterioritat.
El Col·legi reclama que la crisi del coronavirus «no pot ser una excusa» per modificar i limitar les rodes de premsa, i demana que siguin presencials quan es compleixin tots els requeriments sanitaris. «Exigim que no es normalitzin les rodes de premsa virtuals perquè és molt complicat poder fer preguntes i sobretot repreguntes, una de les claus de la feina dels periodistes», argumenten.
El mateix passa amb les entrevistes, segons el manifest: «La feina dels periodistes es veu molt limitada sense la possibilitat d’interpel·lar directament els responsables polítics, econòmics o socials». A més, el text troba «inadmissibles» les «discriminacions, vetos i filtracions» interessades per part de les administracions en temes d’interès públic general. «S’ha d’obrir les portes a tots els mitjans, sense impedir l’accés ni a hospitals, escoles o camps de futbol… com malauradament ha passat», afirmen. En la mateixa línia, tornen a denunciar que «limitar o, directament, vetar la premsa gràfica és un atemptat flagrant a la llibertat de premsa, és censura».
Finalment, el CPC diu que la pandèmia tampoc pot ser una coartada per «ajornar canvis imprescindibles en els mitjans públics». L’entitat reclama novament la desgovernamentalització i denuncia «el mercadeig en el repartiment de càrrecs», com ha fet en d’altres ocasions . «Els càrrecs s’han d’escollir per concursos transparents i en base a criteris estrictament professionals», recorden.
VI Simposi per la llibertat de premsa
En aquest context, el Col·legi de Periodistes de Catalunya i la Universitat de Lleida organitzen la 6a edició del Simposi per la Llibertat de Premsa. Una edició que versa enguany sobre les agressions a periodistes i les amenaces a la pluralitat informativa. La primera jornada del Simposi es va celebrar el dilluns passat 26 d’abril i aquest dilluns se celebra la segona, també a Lleida, coincidint amb el Dia Mundial de la Llibertat de Premsa.


