Amb l’arribada de l’estiu s’enceta la temporada turística a les Terres de l’Ebre que, sovint, veuen com es massifiquen alguns dels seus espais naturals, com és el cas de la zona costanera, especialment al Parc Natural del Delta, però també de les zones de bany al voltant del Parc Natural dels Ports. Així, i per tal d’evitar les aglomeracions que es van veure durant la pandèmia i preservar els entorns, alguns municipis van prendre mesures per regular-hi l’accés dels vehicles, com és el cas de la Ràpita al Trabucador; Deltebre, a la Marquesa i a la Bassa de l’Arena; i en el cas de la comarca terraltenca Arnes, a la zona de bany del riu Estrets -per la zona de Biarnets- i al Toll del Vidre, i Horta de Sant Joan, que també va estrenar-se l’estiu passat en fer la regulació de pagament dels accessos motoritzats als Estrets -per Lliberós- i al Canaletes. Enguany, però, la Ràpita ha decidit revertir l’accés de pagament, tot i que manté les restriccions.
L’accés al Trabucador torna a ser gratuït
Després de dos estius amb l’accés de pagament per al trànsit rodat a la barra del Trabucador, el nou govern municipal de l’Ajuntament de la Ràpita -format per Progrés la Ràpita-PSC i el suport de Junts, La Ràpita XXI i Futur la Ràpita- ha decidit revocar esta mesura, a causa, diuen, del dèficit que hauria generat la gestió d’este espai. Només el 2022, el nou equip de govern xifra en gairebé 80.000 € les pèrdues derivades de la gestió de l’accés rodat de pagament a este espai fràgil i concorregut del delta de l’Ebre. Segons la regidora de Turisme, Helena Queral, “no estàvem disposats a assumir una pèrdua econòmica tan important com les que s’han produït en els darrers dos estius. Concretament, l’estiu del 2022 van produir-se prop de 80.000 € de dèficit en la gestió del Trabucador, que pensem que és injust que es repetisca un tercer estiu i s’haja de repercutir en els rapitencs i rapitenques”.
Pel que fa a les xifres, la regidora de Turisme detalla que els ingressos generats per franquejar la barrera, uns 84.000 euros, no podien cobrir el cost total del manteniment del sistema i l’espai, que s’enfilava als 160.000 euros, incloent-hi el manteniment de la tanca, els vigilants, les cabines sanitàries, el lloguer de les casetes d’informació, els agents cívics, el servei de neteja, l’adequació dels pàrquings, o els cànons que s’han de pagar a Costes de l’Estat.
Tanmateix, l’anterior equip republicà va valorar favorablement els resultats a l’hora de preservar un entorn fràgil i desmassificar l’espai, així com va fer valdre el fet d’haver estat considerat un referent internacional en la gestió del turisme sostenible en el Catàleg de Bones Pràctiques de Turisme Sostenible al Mediterrani, que incloïa la Ràpita com un cas d’èxit per la regulació i gestió de l’accés rodat al Trabucador.
La decisió del nou govern va comunicar-se la setmana passada als responsables del Parc Natural del Delta de l’Ebre, i, així, este mes de juliol ja no han tornat les controvertides barreres a les portes del Trabucador, i s’han retirat els cartells anunciant l’obligatorietat de pagament -5 € per als cotxes, 8 € per a les autocaravanes, i 3 €, per a les motos-.
Tanmateix, Queral ha determinat que continuaran les restriccions i l’ordenació dels vehicles, i, en este sentit, ja s’ha fet la nova senyalització pertinent. Pel que fa als aparcaments, s’han habilitat 400 de les 700 places creades per l’anterior govern, i es manté la prohibició de pernoctar en este espai. A més, el pas dels vehicles particulars quedarà prohibit a partir de la tanca del quilòmetre 2,5. Per tal de fer complir totes estes mesures, el consistori ha posat una dotació de reforç -dos agents- de la policia local, que se sumarà a la resta de cossos i forces de seguretat que podran imposar sancions en cas de saltar-se la regulació.
A més, l’Ajuntament de la Ràpita considera que, este estiu, l’afluència de visitants no serà tan alta com en els darrers anys, especialment durant la pandèmia, per la qual cosa creuen que servirà de mostra per a fer una diagnosi que trace les línies per a actuar els pròxims anys. Des del parc natural, la tècnica d’ús públic, Imma Juan, valora que el plantejament del nou govern rapitenc manté, principalment, “els mateixos criteris d’ordenació” que els anys anteriors, exceptuant les barreres i el cobrament. És per això que no creu que “hi haja una afectació ambiental important perquè es talla l’accés a partir dels 2,5 quilòmetres cap a la punta de la Banya i totes les zones naturals estan senyalitzades perquè la gent no hi genere impactes”. Tanmateix, a diferència del consistori, admet que l’accés gratuït pot portar “una mica més de gent” a l’espai.
Amb tot, la regidora de Turisme detalla que “si la gent no es comporta cívicament haurem de prendre mesures més dures el pròxim estiu. Però les volem fer més eficients perquè no costen més diners a les butxaques de la ciutadania. Este és l’objectiu. No ens podem permetre el luxe de tenir una pèrdua econòmica tan gran i apel·lem a la consciència del civisme i les persones”, assumint que el govern municipal està disposat a “rectificar” en el cas que no funcione.
La Bassa de l’Arena, la Marquesa, Riumar, el Toll del Vidre, Canaletes i els Estrets, de pagament
A l’altra cara de la moneda hi ha Deltebre, Arnes i Horta de Sant Joan, que han tornat a posar en marxa les zones d’aparcament regulat i de pagament als accessos dels seus espais naturals. En el cas de Deltebre, des del passat mes de juny, es continua aplicant el mateix sistema de pagament a les platges de la Marquesa, la bassa de l’Arena -regulades amb zona groga, que permet estacionar 5 hores al preu de 4 euros, i la tarifa per a un dia sencer és de 8 euros- i al passeig de Riumar, on s’aplica la zona verda amb la mateixa tarifació que a la zona blava del centre comercial que funciona de 10 h a 22 h. Els ciutadans que paguen l’impost de vehicles a Deltebre queden exempts d’estes taxes, i aquells que paguen l’IBI poden adquirir una targeta d’estacionament, amb un cost de 10 €, que els permet aparcar durant els mesos de funcionament de l’aparcament regulat. Esta mesura contribuïx “a gestionar millor la capacitat de càrrega de les platges, incentivar la rotació de vehicles, a tenir uns aparcaments ordenats i limitats, i també a reduir el nombre de vehicles, ja que la gent s’agrupa més, i d’altres utilitzen la bicicleta o van caminant, per exemple”, detalla la regidora de Sostenibilitat i Platges, Lola Casanova. D’altra banda, Casanova apunta que els comerços de la zona també disposen d’uns talonaris de 50 tiquets per a distribuir entre la seua clientela.
En el cas d’Arnes, que també és el tercer any que posa en marxa la mesura, hi ha dos aparcaments de pagament per accedir al Parc Natural dels Ports: un a la zona de bany dels Estrets -per Biarnets- i l’altre al Toll del Vidre, tots dos amb una capacitat màxima de 35 places -quan s’omplen, no es permet l’entrada de més vehicles-, i unes tarifes de 5 € per als vehicles i 3 € per a les motocicletes. L’alcalde d’Arnes, Joaquim Miralles, assenyala que amb estos aparcaments “habilitem espais perquè puguen aparcar els vehicles, i, així, evitar que aparquen tant al llarg del camí com a diferents finques privades, al mateix temps que ens assegurem que aquell espai estiga endreçat i tinguem clar quanta gent hi ha en cas que es produïsca algun tipus d’incidència”.
En este sentit, Miralles ha detallat que a la zona hi treballen tres agents cívics no només per a regular els aparcaments, “sinó per a conscienciar la gent del lloc on estan, perquè sàpiguen que estan en un parc natural, què es pot i què no es pot fer, i tenir l’espai el més endreçat possible”. L’experiència positiva dels dos anys previs s’ha traslladat també al públic, detalla l’alcalde, que apunta “tret d’algun cas puntual, la mesura ha estat rebuda amb bons ulls i comprensió”. Arnes també disposa de bonificacions: el veïnat disposa d’un descompte del 90%, les persones que s’allotgen a una casa rural o que tenen una segona residència disposen del 50%, i els que mengen o hi compren tenen un 25%. Pel que fa a la recaptació, Miralles afirma que es destina a pagar els agents cívics que hi treballen, i en cas que hi haja algun romanent, com ha passat en alguna ocasió, “ho invertim en arranjar els camins o en senyalística, però tot es revertix tant a l’accés dels Estrets com del Toll del Vidre”.
També a la comarca terraltenca, este cap de setmana es posen en marxa dos aparcaments de pagament a Horta de Sant Joan, un a la zona de l’accés al barranc de Canaletes i un a l’entrada dels Estrets, en este cas pel Mas de Lliberós, amb una capacitat d’una trentena de vehicles. Després de la “bona experiència” de l’any passat, l’equip republicà de Jordi Martín ha decidit tornar a instaurar la mesura, que implica una taxa de 3 euros per als vehicles i les motocicletes, i de 5 € per a les autocaravanes i els habitacles amb nou seients. La ciutadania empadronada i que paga l’impost de circulació a Horta de Sant Joan poden estacionar gratuïtament, i les empreses locals que fan activitats típiques de la zona, com barranquisme, disposen d’una bonificació del 40%.
L’alcalde detalla que amb la recaptació aconseguida l’estiu passat “s’han pogut formigonar vora 700 metres del camí”. Per tal de controlar i també informar sobre l’accés rodat regulat, hi treballa un agent cívic. D’altra banda, Martín explica que a la zona dels Ports també disposen de dos aparcaments més, en este cas gratuïts, a la zona del Mas de la Franqueta i també al camí per a accedir a les Roques de Benet. Tot i que enguany el barranc baixa amb “poca aigua”, diu l’alcalde, les sensacions són bones quant a les previsions d’afluència de visitants.