El Govern fa una crida a extremar les precaucions arran d’un nou episodi d’elevat perill d’incendi forestal que comença avui i que s’allargaria fins al dimecres dia 19 de juliol.
El Departament d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural ha emès un informe d’episodi de perill que alerta d’una situació que arriba del sud amb temperatures extremadament altes i humitats relatives molt baixes de seguida que ens allunyem del litoral i, en molts indrets, sense recuperació nocturna.
El dia de màxima preocupació és demà i es preveu perill molt alt cap al prelitoral i cap a l’interior i litoral on la pluviometria és més deficitària. A més la possible presència de vents de component sud pot agreujar al perill cap a l’Empordà on, a més, després entra tramuntana.
Les comarques amb afectació principal són l’Alt Camp, Alt Empordà, Alt Penedès, Baix Llobregat, Priorat, Ribera d’Ebre i Terra Alta.
Protecció Civil posa en prealerta el pla Infocat per la previsió de demà dimarts de calor molt intensa, vent i humitats baixes.
Des del Servei Meteorològic de Catalunya han alertat també de l’arribada d’una massa d’aire càlida i seca juntament amb l’elevada insolació en esta època de l’any afavorirà entre avui dilluns i dimecres un episodi de calor intensa.
El pic principal serà avui, on els valors màxims de temperatura a l’interior del país oscil·laran entorn dels 42 ºC i localment al voltant dels 44 °C a punts de les comarques de Girona, on s’assolirà el perill màxim. En este sentit, el Servei Meteorològic de Catalunya ha actualitzat l’avís de situació meteorològica de perill per calor molt intensa amb un perill màxim.
A més, este episodi també comportarà temperatures mínimes elevades durant les 2 pròximes matinades, sobretot la de dimecres i ha emès un avís de calor nocturna intensa.
A banda, a punts de les comarques del nord-oest durant el vespre i nit de dimarts, arribaran algunes tempestes procedents de l’Aragó que podran anar acompanyades de ratxes fortes de vent i possibles tempestes elèctriques que podrien originar algun incendi forestal.
L’episodi de calor afluixarà notablement durant la jornada de dimecres malgrat que la calor, sobretot a Ponent continuarà sent destacada. Independentment, aquest dimecres al nord de l’Alt Empordà bufarà tramuntana amb ratxes màximes entorn dels 70 km/h.
El Pla Alfa és el procediment operatiu establert pel Cos d’Agents Rurals per definir les actuacions dels efectius de vigilància i prevenció d’incendis davant les situacions de perill d’incendi forestal que es puguen produir.
Aquestes situacions es graduen en una escala de 4 nivells, de 0 a 3, per a cada comarca, essent 0 el nivell baix i 3 nivell extrem de perill d’incendi. L’activació de cada nivell comporta un grau de mobilització dels efectius i la realització de determinades actuacions preventives.
La Direcció General dels Agents Rurals elabora diàriament el Pla Alfa en funció del perill de risc d’incendi forestal del Departament d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural, així com amb altres eines d’anàlisi.
Este mapa de perill d’incendi forestal és elaborat pel Servei de Prevenció d’Incendis Forestals. Mostra diàriament la distribució del nivell de perill arreu del país i ajuda a optimitzar els recursos de prevenció i extinció durant aquests dies més crítics, i també durant la resta de dies de l’any.