HomeEducacióL'escola de La Mercè de Tortosa celebra 175 anys d’història

L’escola de La Mercè de Tortosa celebra 175 anys d’història

L’escola de La Mercè, a Tortosa, va celebrar dimecres -dia 7- el seu 175è aniversari en un acte oficial a la seu dels serveis territorials d’Educació a les Terres de l’Ebre, on hi van participar més d’un centenar d’exalumnes i persones vinculades al centre. Durant la celebració es va posar en relleu el llegat de l’escola, fundada aproximadament el 1848, i es va donar a conèixer el projecte educatiu que s’està desenvolupant des de fa quatre anys.
Volem que les famílies de Tortosa donen una oportunitat a La Mercè”, defensava durant la seua intervenció el director del centre, Carlos Blanch. L’escola patix problemes de segregació i està qualificada com a centre d’alta complexitat, per la situació de vulnerabilitat socioeconòmica que patixen molts dels seus alumnes. Durant l’acte del dimecres també va estar present la directora general d’Atenció a la Família i Comunitat Educativa, Raquel Garcia, qui va destacar que “tota la comunitat educativa de l’escola està treballant per millorar la convivència i cohesió al centre, i el projecte educatiu permet garantir la igualtat d’oportunitats per a tots els alumnes”.

Una imatge de la façana de l’antiga escola La Mercè. / Foto: Arxiu

L’explorador Shackleton

El pilar fonamental que estructura el nou projecte educatiu de La Mercè és el lideratge. “Hem creat un projecte escoltant a tota la comunitat educativa, a través d’un procés participatiu on vam analitzar les necessitats actuals del centre i vam plantejar què volíem per a l’escola en aquests propers anys”, explica Blanch en declaracions a este Setmanari. L’alumnat de La Mercè prové de més d’una quinzena de països diferents, un fet que Blanch assenyala que els va permetre treballar la diversitat al centre, però també altres valors com l’equitat, la resiliència i el treball en equip. Blanch destaca que a través del nou projecte educatiu es va apostar per “donar eines als alumnes perquè puguen liderar, però sense deixar a ningú endarrere”.

Una de les particularitats del projecte educatiu de La Mercè és què està basat en la història de l’explorador anglo-irlandès Ernest Shackleton, un dels primers homes a recórrer l’Antàrtida a finals del segle XIX, a bord del vaixell Endurance, que va quedar atrapat al gel polar durant dos anys. Tota la tripulació, liderada per Shackleton, va sobreviure i els 28 exploradors van poder tornar tots de l’Antàrtida. “Els líders sempre són grans narradors d’històries, i per això volíem buscar un fil conductor del nostre treball a La Mercè. Ara tenim el vaixell Endurance dibuixat a la sala de professors, i tot l’equip de l’escola hi estem representats dintre, fins i tot hem adoptat algunes expressions marineres per referir-nos a la vida diària al centre”, explica Blanch.

Acte de commemoració que es va fer el passat dimecres a Tortosa. / Foto: Cedida

Una altra de les claus a La Mercè és l’aposta per l’escola restaurativa, que busca atendre totes les necessitats socioeducatives de l’alumnat, en lloc de prioritzar només l’àmbit estrictament acadèmic. “Som la primera porta que obren moltes famílies nouvingudes, que no saben molts cops l’idioma, i de vegades ni llegir ni escriure. Els ajudem, els guiem per obtenir targetes sanitàries, poder escolaritzar els seus fills, acabem creant un vincle molt fort”, explica Belinda de la Ascensión, una de les dues tècniques d’integració social de l’escola.

Esta necessitat d’implicar les famílies ha fet que s’hagen creat alguns programes dedicats exclusivament per a mares i pares d’alumnes. “Un dels que ha tingut més èxit -destaca De la Ascensión- és el curs d’empoderament que fem per a la dona migrada, perquè puguin aprendre llengua catalana. També els ensenyem competències digitals i altres eines per facilitar la seva integració”. Les tècniques de l’escola també posen en contacte les famílies amb altres serveis externs o amb entitats de la ciutat: “Ens coordinem perquè els xiquets puguen participar en activitats extraescolars o tenir suports educatius, en definitiva, que tinguen les mateixes oportunitats que els altres alumnes”, destaca De la Ascensión. L’escola també disposa de diferents activitats extraescolars pròpies, on hi participa pràcticament la totalitat de l’alumnat, que es repartix entre futbol, bàsquet, judo, zumba, skateboard, dansa i ioga, anglès, àrab i robòtica, d’entre d’altres. “S’ofereixen a un preu simbòlic per a les famílies, perquè puguen participar tots els infants”, afegix De la Ascensión. Este treball braç a braç amb les famílies ha permès a la vegada fomentar una Associació de Pares i Mares d’Alumnes (AMPA) cohesionada, que compta amb un local propi i des d’on s’organitzen diferents activitats per a l’escola, com el festival per al final de curs.

L’objectiu de l’escola és poder trencar les dinàmiques que provoquen segregació amb la matrícula. “Volem ser un centre educatiu públic de Tortosa i per a Tortosa, no només l’escola del barri del Rastre. Tampoc volem que ens admiren i rebutgen, només volem ser un centre més, una opció per a totes les famílies de la ciutat”, remarca Blanch com a màxim responsable del centre.

Cent setanta-cinc anys de llegat

Foto: Núria Caro (Setmanari l’Ebre)

L’escola de La Mercè es va fundar sobre l’any 1848, i és actualment una de les més antigues de Catalunya. Durant l’acte commemoratiu del passat dimecres, el director de l’Arxiu Històric Comarcal del Baix Ebre, Albert Curto, va oferir una ponència breu sobre la història i el llegat de l’escola a la ciutat de Tortosa. Curto també va remarcar que fins ara no existia cap treball que aprofundís sobre els inicis de La Mercè, i va aprofitar la seva intervenció per encoratjar perquè el tema es puga seguir estudiant en els propers anys.

L’escola és fundada per l’Orde dels Mercedaris, una institució nascuda el 1218 i que estava dedicada a la redempció dels cristians captius, en un inici dels cristians segrestats en terres islàmiques, però que a Tortosa es dedicarà a rescatar sobretot persones capturades pels pirates que poblaven les costes del Delta de l’Ebre entre els segles XIII i XVII. “Els Mercedaris feien el possible per recollir els diners del rescat que reclamaven els captors, o fins i tot s’intercanviaven amb els segrestats”, explicava Curto. Sobre la data exacta en què l’Orde funda l’escola, Curto destaca que “no hi ha documentació directa que acrediti el dia de creació de La Mercè, però sabem que va ser al voltant del 1848”. La primera referència explícita que apareix és al Diccionario geográfico-estadístico-histórico de España, que assenyala la fundació recent de l’escola, en una entrada del dia 7 de juny de 1848.

Durant la ponència, Curto també va reivindicar el paper de La Mercè en l’atenció als infants de les classes més humils. “L’escola de La Mercè és tot un referent de centre públic i integrador des de fa 175 anys. Té una història vinculada a les classes socials més necessitades, i sempre s’ha ofert una oportunitat a tots els infants per poder-se formar. Una oportunitat que també oferien els Mercedaris a les persones segrestades, és l’essència del centre”, va destacar Curto. I va acabar sentenciant que “avui no hi ha pirates, però sí que hi ha sistemes que segresten, per això cal reivindicar escoles com La Mercè”.

Júlia Albacar
Júlia Albacar
Periodista
ARTICLES RELACIONATS

DEIXA UNA RESPOSTA

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu aquí el vostre nom

Últimes notícies