L’escolta activa

Sovint m’agrada recordar el nom de la institució a la qual actualment m’hi dedico: “els Serveis Territorials d’Educació i Formació Professional a les Terres de l’Ebre”, cosa que significa que “estem al servei del territori de les nostres estimades Terres de l’Ebre per poder donar la millor educació i formació professional de qualitat possible”.

Escoltar és molt més que sentir parlar. Escoltar significa estar atent a les converses i tenir una mirada d’interès per allò que ens diuen. Escoltar requereix una actitud.

L’escolta activa, a més, ens posa en situació d’haver d’actuar. Pressuposa del compromís que allò que escoltem ens interpel·la per a actuar d’alguna manera, s’espera que passem a l’acció i que, per tant, ens comprometem a reaccionar respecte d’allò que escoltem.

Els docents ens dediquem a ser ensenyants però mai hem deixat de ser aprenents. De fet aprenem molt mentre ensenyem i sovint hauríem de reconèixer que aprenem molt dels nostres alumnes; això és una realitat que no sempre admetem els que ens dediquem a aquesta professió, però només caldria que ho pregunteu a qualsevol mestra o professora i ens ho confirmarien fàcilment; no tinc dubte que estaran d’acord.

“Escoltar requereix d’una actitud i els
ensenyants mai hem deixat de ser aprenents”

De fet, sempre m’ha agradat reconèixer que en Educació s’aprèn molt d’aquells altres que hi participen des d’un punt de vista diferent al de la docència: les aportacions de les famílies són clares i estan orientades a cercar el millor benefici per als seus fills i filles, les reflexions del personal de suport a la docència (bé el PAS, personal d’administració i serveis, o el PAE, personal d’atenció educativa) són sovint una font alternativa i complementària que no hauríem de descartar, les orientacions dels serveis educatius de diversos àmbits com el pedagògic, el psicològic, el social, la logopèdia, la fisioteràpia… i tants altres, focalitzen una mirada de tipus compensatori que tampoc podem desatendre, i com no, la interacció amb l’alumnat cada dia a l’aula és una font constant i riquíssima d’aprenentatge: emporteu-vos cada dia un aprenentatge dels vostres alumnes, són més intel·ligents del que sembla i tenen molt clares les seves prioritats… no hauríem de descartar-les tan ràpidament.

Els que participem de l’Educació des d’un vessant administratiu també haurien de posar en pràctica l’escolta activa de forma permanent. No té cap sentit actuar sobre els administrats sense tenir en compte el seu punt de vista. El procediment administratiu ordena les actuacions a què ens hem de sotmetre uns i altres però, a la vegada, aquest procediment ha d’estar orientat a aportar solucions als reptes que es presenten.Cal garantir el respecte al compliment de les funcions que tenen assignats cadascun dels perfils professionals que participen en un procediment, però aquests estem obligats a no perdre de vista l’objectiu últim de les nostres actuacions que han d’anar encaminades a prestar el millor servei públic possible. I una cosa i l’altra han de ser compatibles. Els usuaris de l’àmbit educatiu, és a dir, els nostres alumnes i les seves famílies, tenen tot el dret a exigir-nos aquesta responsabilitat. També és raonable i exigible que el tracte a les persones en la tramitació de qualsevol procediment es faci amb totes les garanties de qualitat i bon tracte: els servidors públics estem obligats a resoldre dubtes, a fer entendre les parts del procés i les conseqüències que se’n deriven i, especialment, cal fer-ho en un clima que doni proximitat i faciliti la comprensió.

“Ha de ser compatible aplicar un procediment
administratiu i escoltar els administrats”

L’escolta activa ha de ser, per força, recíproca. No es tracta d’atendre només al que exigeix de forma més contundent o al que li posa més intensitat. La raó ha de poder regular els límits en la confrontació de les idees.

Hi ha debats viciats d’origen perquè no s’escolta, ni de forma activa, ni passiva, ni de cap manera. Excusar-se només en l’aplicació del procediment administratiu es torna, llavors, més que perillós. El procediment està al servei de les persones, i fins i tot quan és desfavorable a l’administrat s’ha de posar en pràctica l’escolta activa per fer un retorn prudent, conciliador i de respecte. Tothom té dret a poder discrepar i, alhora, a aportar el seu punt de vista.

És una greu irresponsabilitat actuar d’esquenes a una escolta activa, ens porta a situacions de confrontació no desitjades. La normativa i la regulació estan al servei de l’ordenació dels processos però també per garantir l’exercici de la participació i el dret a ser escoltats.

Sovint perdem de vista que estem al servei dels usuaris.

Per sort, el mateix procediment administratiu permet, de forma correctora, compensar els desequilibris no desitjats que ens han de portar a una millor gestió del Servei d’Educació de Catalunya.

Mario González Jorge
Mario González Jorge
director dels Serveis Territorials d'Educació i Formació Professional a les Terres de l'Ebre, i professor universitari del Campus Terres de l'Ebre
ARTICLES RELACIONATS

DEIXA UNA RESPOSTA

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu aquí el vostre nom

Últimes notícies