El projecte “Patis inclusius” se va presentar divendres passat, 11 d’octubre, a l’Institut Escola Daniel Mangrané de Jesús com una iniciativa per a facilitar la interacció i integració social dels alumnes amb trastorn de l’espectre autista, ja que està demostrat que són els que més patixen l’assetjament escolar, fins a un 46,3 % dels estudiants autistes per un 10 % dels no autistes.
L’Associació Trastorn de l’Espectre Autista de les Terres de l’Ebre (ATEATE) ha signat un conveni amb l’Institut Escola Daniel Mangrané per a posar en marxa el projecte, subvencionat per la Fundació FC Barcelona, a escoles i instituts. ATEATE es va presentar a la segona edició de SPORT4ALL i, deis 85 projectes que hi van concórrer, “Patis inclusius” ha sigut un dels 20 seleccionats, amb una dotació de 15.000 euros.
Les famílies d’ATEATE constaten que el patiment dels seus fills i filles se fa evident sobretot en moments com els canvis de classes o als patis.
A la presentació del projecte van participar Noèlia Benet (presidenta d’ATEATE), Rosa Andreu (membre la junta d’ATEATE), Cinta Espuny (directora de l’Institut Escola Daniel Mangrané), Víctor Ferrando (president de l’EMD de Jesús), Carol Echevarria (regidora d’educació de l’EMD de Jesús), Víctor Grau (regidor d’Educació i Esports de Tortosa) i Joan Accensi (director tècnic del club tortosí Futsal).
Per a abordar l’assetjament escolar i fer-ne prevenció, ATEATE ja participa amb xerrades a escoles i instituts dins del projecte “No soc millor que ningú, no soc pitjor que ningú”, que pretén conscienciar a alumnes, professorat i famílies per a lluitar contra l’assetjament escolar. En el cas de “Patis inclusius”, vol afavorir la interacció social amb els iguals a través del joc i l’activitat física. Els últims estudis científics diuen que les intervencions que s’han fet fins ara per a reduir l’assetjament tenen un efecte moderat i suggerixen que les xarxes d’iguals són una estratègia prometedora per a reduir l’assetjament (Hoover & Kaufman, 2018). El projecte està fonamentat en la potenciació de les xarxes d’iguals. “Sabem que són imprescindibles i sabem que el joc ens pot ajudar a construir-les”, reflexionen des d’ATEATE, que pretén que l’ajut de la Fundació FC Barcelona a través de la iniciativa SPORT4ALL se convertisca en “l’espurna que faça possible la inclusió social dels xiquets als patis”. Per a facilitar la inclusió de tothom en igualtat de condicions, el projecte busca garantir l’accessibilitat cognitiva amb materials visuals que permeten comprendre el joc i dinamitzar els patis per a fer-ne efectiu l’ús. Els objectius del projecte encaixen amb el projecte educatiu del Daniel Mangrané i amb el desenvolupament del seu projecte actual, centrat en les persones i en el benestar de l’alumnat i la comunitat educativa.
La Universitat de Múrcia
L’Associació ATEATE també ha volgut comptar amb la dilatada experiència de la Universitat de Múrcia i del programa d’inclusió social “Patios y Parques Dinámicos” (PyPD) en la formació, la intervenció i la recerca en programes inclusius de patis. Professorat de l’IE Daniel Mangrané i els monitors de Futsal Tortosa rebran formació del programa PyPD i seran tutoritzats per la Universitat durant el desplegament de “Patis inclusius”. Els resultats obtinguts se compartiran amb la comunitat docent i científica perquè estes bones pràctiques siguen reproduïdes en més centres docents, per a contribuir a fer que els entorns escolars siguen a poc a poc més inclusius.
L’experiència del Futsal Tortosa ha de permetre detectar al pati les necessitats de suport d’alguns alumnes, a partir de l’observació del joc lliure. Se prepararan materials i es dinamitzaran els patis, conjuntament amb els docents.