La tercera edició del festival Proto-fest, celebrada del 18 al 30 de juliol, ha reunit 1.300 persones de públic amb un programa que ha abraçat música antiga, clàssica i contemporània, concerts vocals, de cambra i simfònics, a més de conferències i cursos de formació. En total pels escenaris hi han passat més de cent vuitanta músics.
Com en anys anteriors, Proto–fest ha posat el focus en algunes partitures inèdites amb la voluntat de contribuir a la recuperació del patrimoni històrico-musical del territori. Per això, un dels moments culminants del certamen ha estat l’estrena del poema simfònic Ramon Llull, visions de Randa del compositor Felip Pedrell (Tortosa 1841 – Barcelona 1922). Es tracta d’una obra inèdita del músic tortosí, fruit de la reelaboració de materials que havien de formar part d’un projecte operístic dedicat a l’escriptor i filòsof mallorquí Ramon Llull. L’obra mai no es va arribar a representar i, per això, al Proto–fest se n’ha fet l’estrena mundial. El concert, sota la batuta del director Francesc Valldecabres i amb direcció escènica de Mireia Andreu, ha omplert el Teatre Auditori Felip Pedrell amb més de cinquanta músics a l’escenari.
Més enllà de la programació de concerts, la formació ha estat un dels grans pilars de Proto–fest. Els estudiants de música han pogut aprofundir en l’estudi del violí, la viola i el clarinet antic, o en disciplines vinculades al cant i la música de cambra, a través de les masterclasses del festival. L’equip docent ha estat format per figures com la violista Rivka Golani (professora al Trinity College de Londres), la cantant Pilar Moral (professora al Conservatori Superior de Música de València), el director de cors i orquestra Francesc Valldecabres (professor del Conservatori Professional de Catarroja i director de l’Orfeó Universitari de València), Mireia Andreu (directora d’escena) i el clarinetista Lorenzo Coppola (professor de l’Escola Superior de Música de Catalunya).