HomeMobilitatRenfe intenta agilitzar l’R15 per Valls i Ulldecona vol la segona freqüència...

Renfe intenta agilitzar l’R15 per Valls i Ulldecona vol la segona freqüència d’Avant per a l’Ebre

Renfe està actualitzant a cuitacorrents el seu Pla alternatiu de transport (PAT) pel tall ferroviari de roda. L’operador públic preveia que els trens de l’R15, la línia de Móra en la qual no cal fer transbordaments perquè els combois se desvien per Valls des de Reus i fins a Sant Vicenç de Calders, trigarien només 15 minuts més a arribar a Barcelona. La realitat que constaten molts usuaris a les xarxes és diferent. La demora va més enllà del quart d’hora i anar a Barcelona des de Riba-roja d’Ebre se’n pot anar a les quatre hores. “És una odissea”, manifesta una viatgera en declaracions a Canal 21. El morenc Josep Casadó, de la plataforma Trens Dignes a les Terres de l’Ebre, afegix que les incidències habituals, de vegades per obres d’Adif en la infraestructura que impliquen limitacions de velocitat, provoquen retards afegits.

El principal motiu dels retards, però, és la dilació de les maniobres que han de fer els trens al desviar-se per Valls, ja que al punt neuràlgic de l’estació de La Plana-Picamoixons, no poden seguir el curs ferroviari de forma natural (el traçat no està pensat originalment per a fer el trajecte Sant Vicenç-La Plana-Reus) i han d’invertir el sentit de la marxa, com si fos un canvi de 180 graus, per a enfilar cap a Reus o cap a Valls, segons d’on vinga el tren. I si el tren és de doble composició, la maniobra encara és més complexa, A sobre, a Reus els trens de doble composició han de convertir-se en unitats simples, perquè les andanes d’algunes de les estacions entre la capital del Baix Camp i Riba-roja no admeten trens dobles. Per tot plegat, Renfe ha decidit esta setmana, dins del paquet de mesures per a actualitzar el PAT, limitar els acoblaments i talls entre unitats a Reus i evitar els encreuaments de trens amb doble composició a la Plana de Picamoixons, “per tal de millorar l’operativa ferroviària”. El resultat dona una pèrdua de places, tot i que Renfe assegura que es pot assumir la demanda amb escreix.

Cent viatgers diaris i abonament gratuït amb l’avant

Una demanda que, en general, per a totes les línies afectades pel tall de Roda, s’ha reduït en un 20 %, una xifra que Renfe considera previsible. El 37 % dels usuaris ha pogut utilitzar només el tren (usuaris de l’R13 i R15 o trajectes de l’R16 entre Tarragona i Tortosa), mentre que el 63 % dels usuaris ha utilitzat el servei d’autobús alternatiu, entre l’Hospitalet de l’Infant i Sant Vicenç o entre Tarragona i Sant Vicenç. Pel que fa a l’Avant que enllaça Tortosa i Barcelona, un servei que ha reestrenat el PAT, a les Terres de l’Ebre l’han agafat una mitjana de més de 100 viatgers diaris.

Les plataformes d’usuaris i el delegat del Govern a l’Ebre Joan Castor Gonell havien demanat que l’Avant sortís abans de les 6:35 h, per a anticipar l’arribada a Barcelona (8:23 h), però Renfe ha rebutjat esta possibilitat per motius tècnics. Això sí, malgrat que el bitllet senzill de l’Avant és car i els abonaments més avantatjosos no estan disponibles, s’hi pot fer servir l’abonament gratuït dels usuaris recurrents per als serveis de rodalies i mitja distància, bonificats pel govern estatal des de l’estiu del 2022 i almenys fins al 31 de desembre del 2024.

Juntament amb l’R15, l’altre forat negre del PAT és Ulldecona, que tot i ser l’única estació del Montsià, no té accés a l’Avant i per a anar a Barcelona en regional, els usuaris falduts o de la comarca perden el temps que invertixen els trens a entrar i sortir pel ramal de Tortosa. “Ens costa més anar a Barcelona que no pas a Madrid”, lamenta l’alcaldessa d’Ulldecona, Núria Ventura, que planteja que si Renfe accedix a activar una segona freqüència d’Avant per a les Terres de l’Ebre, esta hauria de sortir des d’Ulldecona i seguir per l’Aldea-Amposta cap a Barcelona.

Si més no, Ventura celebra que Ulldecona, a còpia de pressionar al Departament de Territori, té a partir d’este dimecres, 9 d’octubre, una nova freqüència directa d’autobús cap a Amposta, sense passar per Santa Bàrbara. L’anada és a les 7 h i la tornada, a les 15 h. Així, hi ha un servei matinal cap a Tortosa i un altre cap a Amposta. Amb el PAT, més gent havia agafat el bus per a anar a Tortosa o Amposta per a agafar transports públics cap a Barcelona, i el servei havia quedat menut. Ventura continua reclamant millores sobretot a la tarda. “Hem traslladat els problemes que arrosseguem als alts càrrecs del nou Govern”, tanca Ventura.

Retards sobre retards

Després de 10 dies de funcionament del PAT, l’operatiu ha evitat el col·lapse, però les queixes se succeïxen pels retards en un servei excepcional que ja implica demores: “Quatre hores per anar de Riba-roja i Barcelona”; “Mitja hora de retard cap a Casp i composició simple [amb menys places]”; “L’Intercity amb 20 minuts de retard i encara no ha arribat a l’Aldea”. Un altre usuari es queixava de la sincronització deficient entre trens i busos. Renfe, després de reunir-se dilluns amb alcaldes i alcaldesses, ha introduït millores com l’esmentada agilització de l’R15 per Picamoixons, una millor senyalització del PAT a les estacions o l’oferiment dels títols de rodalia als viatgers de regionals entre Sant Vicenç i Barcelona.

El Senat aprova una moció que exigix un Avant des d’Ulldecona

El Senat ha aprovat, a proposta d’ERC, una moció que reclama la recuperació de la parada del tren Euromed a l’estació Aldea-Amposta-Tortosa -descartada per Renfe-, a més d’incorporar una nova freqüència diària del tren Avant, amb inici i final en l’estació d’Ulldecona per a garantir una millor cobertura de transport ferroviari al Montsià. A més, Alfred Paredes, regidor i portaveu municipal d’ERC a Ulldecona, ha anunciat que presentarà una moció a l’Ajuntament i al Consell Comarcal del Montsià on reclamarà al Govern espanyol que done compliment a la resolució aprovada el Senat, que també reclama millorar la gestió del tall de trens entre Tarragona i Sant Vicenç de Calders. En relació a la petició d’un segon o més trens Avant en la connexió amb l’Ebre, el director de Rodalies, Antonio Carmona, ja ha avisat que no serà fàcil modificar l’oferta ferroviària mentre duren les obres a Roda.

Foto: Cedida

L’Ajuntament de Tortosa reclama més trens ràpids

El ple de l’Ajuntament de Tortosa va aprovar per unanimitat una declaració institucional en què reclama més trens ràpids i la bonificació del servei de tren Avant entre Tortosa i Barcelona, mentre s’executen les obres a Roda de Berà. En concret, se demanen quatre freqüències d’Avant per sentit, com es va arribar a contemplar el 2019, en lloc de només una, així com l’aturada a l’Aldea de dos Euromed per sentit. També es reclamen abonaments per a l’Avant homologables als títols que s’oferixen en altres territoris. L’alcalde, Jordi Jordan, ha traslladat estes peticions al director de Rodalies, Antonio Carmona, en la reunió que va tindre lloc a Tarragona dilluns passat.

O.M.J
O.M.J
Periodista
ARTICLES RELACIONATS

DEIXA UNA RESPOSTA

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu aquí el vostre nom

Últimes notícies