Fonts oficials de Ports de la Generalitat han confirmat que este mes de juliol se farà pública i oficial l’adjudicació de la nova concessió per a gestionar la dàrsena esportiva del port de les Cases d’Alcanar. La concessió es va treure a licitació al mes de març i només s’hi ha presentat una empresa de la Costa Daurada, Nàutica Cambrils, que, per tant, si no hi ha cap impediment que es detecte durant l’actual procés d’avaluació, serà la nova adjudicatària després d’un període de 34 anys en què l’entitat responsable de la gestió del port ha sigut el Club Nàutic d’Alcanar, que ha decidit no presentar-se a la licitació en desacord amb el Govern de la Generalitat. El valor estimat del contracte de serveis és de 2,7 milions d’euros i el nou gestor es faria càrrec del port per als propers 15 anys.
El club ha denunciat en les darreres setmanes una situació de bloqueig del projecte de dic de protecció previst per l’anterior Govern català i davant d’esta situació i els riscos d’operació que ha d’assumir el nou concessionari sense este braç protector quan hi hagen forts temporals, el Nàutic va decidir no només no concórrer al concurs sinó també traslladar les seues embarcacions —des del passat mes de desembre— al port veí de la Ràpita, en protesta per la manca de seguretat de les instal·lacions a Alcanar i la tardança de Ports a l’hora de convocar la renovació de la concessió. El Club Nàutic canareu disposava des del 2020 d’una autorització temporal per a gestionar un port que resulta ser un dels pocs a Catalunya construïts al seu moment amb la bocana en direcció est i nord-est, dixant sovint les embarcacions exposades als temporals. El cas del Gloria va ser un punt d’inflexió i l’executiu català es va comprometre a construir una protecció, però encara no s’ha materialitzat. La versió de Ports és que el futur dic de contenció es troba en fase de revisió tècnica del projecte constructiu i que es tracta d’una operació prioritària inclosa en el pla d’inversions 2024-2027.
Estirar-se els cabells
La polèmica es va fer més gran recentment quan el president de Ports de la Generalitat, Manel Nadal, va verbalitzar que pensava que el Club Nàutic de les Cases es va “equivocar” en no optar al concurs, pensant que cap empresa hi participaria. “Ara s’estan estirant els cabells”, va arribar a dir. Des de l’entitat canareva, que té una seixantena de socis i 42 embarcacions, el seu president, Evelio Monfort, va respondre: “No ens estirem els cabells. Vam marxar al desembre per la inseguretat i no hem optat a la concessió pel mateix”. El Nàutic no descarta portar les barques al port esportiu canareu a l’agost si ja hi ha un nou concessionari, però el club matisa que a la tardor si arriba el mal temps, se n’hauran d’anar una altra vegada.
El club reivindica que, a més a més de gestionar l’activitat recreativa al port de les Cases, ha jugat històricament un paper “social, educatiu i esportiu”, amb la formació d’uns 7.000 alumnes. En este sentit, Monfort explica a este periòdic que la seua intenció no és desentendre’s de la infraestructura portuària i que han demanat permís a l’Ajuntament i a Costes per a fer el que sempre han fet durant l’estiu: activitats de vela, caiac o windsurf adreçades als més jóvens. Primer, però, constata Monfort, s’hauran d’entendre amb la nova concessionària del port.