El Cos d’Agents Rurals ha incrementat la seua activitat als parcs naturals del Delta de l’Ebre i dels Ports durant el 2025. Les actuacions s’han més que duplicat —de 2.296 el 2024 a 5.850— i les denúncies han passat de 130 a 323. En percentatge, se tracta de l’augment d’actuacions més alt registrat en una regió de Catalunya en el marc del primer Pla de Reforç de la Vigilància als Espais Naturals Protegits desplegat a escala nacional l’any passat, i del segon increment més important pel que fa al nombre de denúncies.
Segons el cap de l’àrea regional dels Agents Rurals a les Terres de l’Ebre, Miquel Àngel Garcia, este creixement respon a una decisió estratègica. “Es va establir un pla de reforç de la vigilància als espais naturals protegits i es va incrementar la dedicació d’efectius i de temps. Volíem avaluar si la vigilància que fèiem fins ara era suficient”, explica. El desplegament ha coincidit, a més, amb un augment de la plantilla, que ha passat d’uns 46 agents el 2024 a més de 60 durant bona part del 2025, gràcies a noves promocions i a la incorporació d’agents en pràctiques.
L’augment dels serveis s’ha produït en tots els àmbits d’actuació: control de l’afluència de visitants, circulació motoritzada, protecció de la fauna, prevenció d’incendis i gestió forestal. Tot i que l’esforç s’ha distribuït de manera equilibrada entre els dos parcs, els resultats han sigut més visibles al delta de l’Ebre per la seua elevada pressió humana. “Són dos espais molt diferents, al Delta hi ha població, agricultura, pesca i turisme, mentre que als Ports l’activitat humana és molt menor. Això fa que el nombre d’incidències sigui més alt al Delta”, assenyala Garcia.

Franja nocturna
La vigilància també s’ha estès a la franja nocturna, especialment per a combatre el furtivisme, la pesca il·legal, la pernoctació no autoritzada i l’accés a zones restringides. El cos ha reforçat els dispositius amb tecnologia com drons i el suport puntual de l’helicòpter operatiu a Catalunya.
Un dels controls que més ha crescut és el de la circulació motoritzada i de l’ús públic dels espais naturals. La proliferació de normatives municipals i sectorials —sobretot després de l’augment de visitants arran de la pandèmia— ha comportat més incompliments. “Fa uns anys, al Delta es podia circular i pernoctar gairebé a qualsevol lloc. Ara hi ha regulacions d’accés, aparcament i estada, i amb l’alta afluència de visitants es detecten moltes infraccions”, indica Garcia.
També s’han detectat pràctiques com la circulació de motos fora de pistes, la pesca sense llicència o l’escalada en zones prohibides dels Ports, que afecta espècies amenaçades que nidifiquen als cingles.
La vigilància s’ha intensificat especialment durant l’època de reproducció de les aus aquàtiques al Delta. Espais com la punta del Fangar o la punta de la Banya han concentrat bona part d’estes actuacions. “Són colònies molt sensibles que crien a terra. Una simple molèstia pot provocar mortalitats importants. Tot i la senyalització, sempre hi ha un petit percentatge de persones que hi accedeixen”, lamenta el cap regional. També es registren intrusions en àrees d’accés restringit com les illes de Buda i de Sant Antoni, zones d’alt valor ecològic.
Pel que fa a la prevenció d’incendis, el parc natural dels Ports continua sent l’espai més delicat i el 2025 se van activar dos vegades les restriccions d’accés per risc extrem, sense registrar-se cap incidència. En este sentit, el cap regional destaca la sensibilització ciutadana i el bon compliment general de les mesures en infraestructures i activitats agrícoles, però advertix d’una assignatura pendent: “El grau de compliment de les mesures d’autoprotecció en construccions aïllades és molt baix i és un àmbit on caldrà intensificar les inspeccions”.
Els resultats del pla han posat de manifest que l’increment de la presència d’agents rurals ha fet aflorar infraccions. Per això, el cap regional aposta per mantindre l’esforç. “Ens queda clar que cal continuar destinant més recursos als espais protegits, i això dependrà que el Cos pugui consolidar l’augment d’efectius”, conclou Garcia.


