Una representació dels Grups d’Acció Local Pesquera (GALP) d’Espanya, entre ells el de les Terres de l’Ebre, s’ha desplaçat a Brussel·les per mantenir diverses reunions institucionals amb eurodiputats espanyols i representants d’institucions europees, amb l’objectiu de traslladar la importància de mantenir i reforçar el Desenvolupament Local Participatiu (DLP) en les zones pesqueres dins del futur marc financer europeu.
Durant aquesta visita institucional, la delegació s’ha reunit amb eurodiputats espanyols dels grups polítics del PP,del PSOE i del Bloque Nacionalista Galego, així com amb equips parlamentaris d’altres formacions amb representació al Parlament Europeu, com el PNV, Compromís o VOX. Entre els interlocutors institucionals destaca la trobada amb Carmen Crespo, eurodiputada del Partit Popular i presidenta de la Comissió de Pesca del Parlament Europeu. També s’han mantingut reunions amb Javier Garat, Josep Puxeu i Jaume Bernís, representants espanyols al Comitè Econòmic i Social Europeu. Properament els GALP de Catalunya prepararan una sessió amb els eurodiputats catalans.
Reunió amb la Comissió Europea
Un dels moments més rellevants de la visita ha estat la reunió mantinguda amb la Direcció General d’Afers Marítims i Pesca de la Comissió Europea (DG MARE), amb la participació de la seva directora general, Charlina Vitcheva.
Durant aquesta trobada, els representants dels GALP han pogut traslladar directament a la Comissió Europea el paper que exerceix el desenvolupament local participatiu en el futur de les comunitats costaneres i la necessitat de preservar aquest instrument dins del marc de les polítiques marítimes europees.
La reunió ha permès compartir l’experiència dels territoris pesquers espanyols i posar en valor el paper dels GALP com a eina de proximitat per connectar les polítiques europees amb la realitat social i econòmica del litoral.
Una eina clau per al desenvolupament de l’economia blava
Els GALP són una eina clau de la política marítima europea que permet impulsar projectes de diversificació econòmica, innovació i desenvolupament sostenible en les comunitats costaneres.
A Espanya, els GALP estan presents en 44 territoris litorals, representant a més de 11 milions de persones i agrupant més de 1.200 entitats públiques, pesqueres, empresarials i socials vinculades al desenvolupament de l’economia blava.
Durant el període 2014-2020, els GALP espanyols han impulsat 2.645 projectes amb una inversió superior als 170 milions d’euros, amb un nivell d’execució dels fons del 96%, unes dades que evidencien l’eficàcia d’aquest instrument per generar oportunitats econòmiques i ocupació en les zones costaneres.
Representació catalana
Dins de la delegació espanyola hi ha participat també una representació dels GALP catalans, formada pel president del GALP Marina de Llevant, Antoni Marzoa, la seva gerent, Cristina Vadillo, i el gerent del GALP Mar de l’Ebre, Joan Alginet.
L’evolució dels GALP a Catalunya exemplifica el creixement i la consolidació d’aquest model de desenvolupament territorial. Durant el període del Fons Europeu de Pesca (FEP) només existia un GALP a Catalunya, el de les Terres de l’Ebre. Posteriorment, en el període del Fons Europeu Marítim i de Pesca (FEMP) es va ampliar fins a dos grups amb la incorporació del GALP Costa Brava. Actualment, en el marc del Fons Europeu Marítim, de Pesca i d’Aqüicultura (FEMPA), Catalunya compta amb cinc GALP repartits al llarg de tot el litoral català, fet que reflecteix la consolidació d’aquesta eina com a instrument clau per al desenvolupament de les comunitats costaneres.
Declaracions
En el marc de la visita institucional, el gerent del GALP Mar de l’Ebre, Joan Alginet, que ha participat en les trobades a Brussel·les, ha destacat la importància de continuar reforçant el paper dels GALP dins de les polítiques europees.
“Els Grups d’Acció Local Pesquers han demostrat que són una eina molt eficaç per connectar les polítiques europees amb la realitat dels territoris. Permeten impulsar projectes de diversificació econòmica, innovació i desenvolupament sostenible que neixen directament de les necessitats de les comunitats costaneres”.
Alginet també ha volgut posar en valor el paper de la Generalitat de Catalunya en el desplegament d’aquest model: “A Catalunya els GALP han crescut de manera significativa en els darrers anys gràcies al suport i al compromís de la Generalitat de Catalunya, que ha apostat clarament per aquest model de desenvolupament territorial vinculat a l’economia blava”.
“És important que la Unió Europea continuï apostant pel desenvolupament local participatiu dins de les polítiques marítimes i pesqueres. Els territoris costaners necessiten eines que permetin impulsar projectes des de la proximitat, amb la participació directa dels actors locals”.
Finalment, Alginet ha remarcat que el model GALP contribueix també a reforçar el projecte europeu: “Els GALP són un exemple de com Europa pot arribar al territori i generar impacte real en les comunitats locals. Per això és fonamental que aquest instrument continuï sent una peça central de les polítiques europees en el futur”.


