HomeEconomiaL’Estat autoritza la construcció de la MAT, que afectarà sis municipis ebrencs

L’Estat autoritza la construcció de la MAT, que afectarà sis municipis ebrencs

El Ministeri de Transició Ecològica ha donat el vistiplau a la línia de Molt Alta Tensió (MAT) que planteja unir Terol i Saragossa amb l’àrea metropolitana de Barcelona. La línia elèctrica travessaria les comarques de la Ribera d’Ebre i la Terra Alta abans de travessar el Camp de Tarragona i el Penedès fins a arribar a Begues, ja al Baix Llobregat.

La línia, que promou el grup Forestalia, compta amb l’oposició de pràcticament tots els consells comarcals i ajuntaments dels territoris que travessa i la Generalitat haurà de decidir ara si dona suport al projecte.

Segons ha avançat l’ACN, el Butlletí Oficial de l’Estat (BOE) recollia este dimecres l’aprovació de la construcció de dos parcs fotovoltaics, a les localitats de Lechón -a Saragossa- i a Cucalón -a Terol- que inclourien una gran línia d’evacuació fins al Llobregat amb l’objectiu de poder abastir d’energia l’àrea metropolitana de Barcelona. El projecte està impulsat per l’empresa Ormonde 36 SL, una filial de l’elèctrica Forestalia, i preveu creuar una quarantena de localitats catalanes entre les quals hi ha sis poblacions de la Ribera d’Ebre i la Terra Alta.

Provinent de l’Aragó, la línia elèctrica s’endinsaria en territori català per la Fatarella, i passaria per Corbera d’Ebre i Gandesa fins a arribar a la Ribera d’Ebre, on afectaria els termes municipals d’Ascó, Garcia i Móra d’Ebre. En total, la MAT tindria una llargada de 182,2 quilòmetres i un nivell de tensió de 400 kV. Amb l’autorització de l’Estat es fa un pas més en la tramitació de la MAT, tot i que alts càrrecs del govern, com la consellera de Transició Ecològica en funcions Teresa Ribera, han reconegut que la nova línia no tirarà endavant sense el suport de la Generalitat.

La reacció no ha tardat a arribar des de Catalunya i el conseller d’Acció Climàtica, David Mascort, ha assegurat que l’Estat busca “posar pressió” a la Generalitat perquè sigue l’administració catalana qui tingue tota la responsabilitat sobre la nova MAT. El conseller ha carregat contra l’Estat acusant-lo de “deslleial“, afirmant que “vol colar el seu model per la porta del darrere”. Mascort ha insistit que les grans línies de transport d’energia no són el model del Govern sinó que aposta per una energia “distribuïda pel territori”. També s’ha mostrat en contra del projecte la presidenta de la Diputació de Tarragona, Noemí Llauradó. En declaracions a l’ACN, ha recordat que “no està justificada la necessitat” i que comportaria un “elevat impacte paisatgístic”.

A banda de la Generalitat, ajuntaments i consells comarcals, la MAT va comptar també amb el rebuig del Senat el setembre de 2021. Els grups del PSOE, ERC, Junts i Teruel Existe van aprovar una resolució perquè no s’autoritzés la construcció de la nova línia.

Redaccio
Redaccio
Periodistes
ARTICLES RELACIONATS

DEIXA UNA RESPOSTA

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu aquí el vostre nom

Últimes notícies