El passat mes de març va fer 25 anys que es va començar a tramitar la variant de la carretera N-420 a Gandesa, i avui encara és només una promesa de l’actual Govern espanyol, que s’ha compromès amb l’Ajuntament a acabar de redactar el projecte abans que s’acabe l’any.
De motius per a confiar-hi, si mirem cap enrere, gairebé no n’hi ha cap, però almenys és l’últim gest de l’executiu estatal i només queda esperar que esta vegada vaja de debò. Molt lluny queda aquell març del 2000, quan es va posar a licitació l’estudi informatiu de la variant de Gandesa, per a la qual el 2004 van quedar definides quatre alternatives de traçat. El 2009, l’Ajuntament gandesà va rebre el projecte constructiu de la variant, però una partida de 3,2 milions d’euros que el Govern espanyol havia previst per a començar l’obra aquell any, no es va executar. Tampoc s’executen 2,1 milions contemplats en els comptes del 2010, i a partir d’aleshores, amb la crisi de l’obra pública detonada, el no-res, fins al punt que la documentació tramitada va caducar i ha calgut començar de zero.
La història de la (no) variant de Gandesa és un dels casos més escandalosos d’incompliment d’una infraestructura que continua sent molt necessària, pel volum de trànsit -i especialment de vehicles pesants- que ha de suportar cada dia el cor de la capital terraltina. És un cas que frega el surrealisme.
Potser ara serà diferent si les patronals continuen pressionant per la importància que té el projecte en la connexió entre el Cantàbric i el port mediterrani de Tarragona.