EDICIÓ PAPER // Este dimecres 30 de setembre s’han complert deu anys de la inauguració i posada en funcionament del pont Lo Passador, una infraestructura que va suposar un punt d’inflexió en la comunicació entre Deltebre i Sant Jaume d’Enveja, dos pobles que fins llavors havien estat connectats via fluvial a través dels antics transbordadors. Deu anys després els alcaldes dels dos municipis reivindiquen que, més enllà de la mobilitat, el Passador ha servit per a enfortir els lligams i la cohesió entre els dos municipis, no només a nivell social sinó també institucional. “És evident que ja només des del punt de vista comunicatiu, la construcció del pont ja valia la pena. Però 10 anys després veiem que és un pont que va més enllà d’unir dos pobles d’un costat i de l’altre del riu, és un pont que unix sentiments, maneres de ser, mancances i reivindicacions conjuntes”, assegura Joan Castor Gonell, alcalde de Sant Jaume d’Enveja. Una idea que reforça l’alcalde de Deltebre, Lluís Soler, que defensa que “de totes les inversions que s’han fet al Delta en els darrers anys, sense dubte, la que ha aportat més valor afegit és este pont i 10 anys després ho podem vore. El Delta té una força emergent molt gran”. A més, segons Soler, el Passador ha reforçat també la identitat deltaica: “identitàriament hem avançat molt en 10 anys i avui el sentiment que tenim de Delta és molt gran”.
Suma d’esforços
Malgrat Deltebre i Sant Jaume fa temps que col·laboren, el dècim aniversari del pont lo Passador ha reforçat estes sinergies entre els dos pobles que treballen des de fa temps en un objectiu comú: convertir Deltebre i Sant Jaume en el nucli de serveis més important del Delta. Les dos poblacions sumen gairebé 17.000 habitants i amb una àrea d’influència que pot arribar als 25.000 habitants i per això els dos alcaldes han iniciat passos per a reclamar per exemple que el CAP de Deltebre es convertisca en el Centre de Salut del Delta, un centre sanitari de referència que evite desplaçaments a l’Hospital de Tortosa Verge de la Cinta. A la llista també hi ha altres reivindicacions com una comissaria dels Mossos d’Esquadra o un Parc de Bombers. “Deltebre i Sant Jaume són el cor i la capitalitat del Delta i els dos alcaldes estem compromesos en traçar un camí conjunt que mos ha de portar a ser un nucli de serveis important”, ha assegurat Lluís Soler. L’alcalde de Sant Jaume ha insistit també que els dos municipis hauran de treballar molts temes conjuntament com poden ser la regressió o la defensa del riu Ebre, però, en la mateixa línia que Soler insistix que cal empènyer a fer dels dos pobles un important nucli de serveis. “L’aspiració és que a nivell de serveis, Sant Jaume i Deltebre han de ser un únic poble, i que els ciutadans ho tinguen tot aquí i no els calga desplaçar per motius sanitaris, d’educació o de seguretat”.
Les aspiracions i les sinergies comprenen molts camps, des de la mobilitat, el turisme o l’acció comercial i entre les últimes gestions fetes pels dos alcaldes hi ha la demanda a Territori i Sostenibilitat que millore el transport públic per carretera entre Deltebre-Sant Jaume i l’estació de tren de l’Aldea. “Totes estes reclamacions hi són i els alcaldes sabem que haurem d’insistir i persistir, però és obvi que abans del pont hauria estat impossible fer reivindicacions com una comissaria o un parc de bombers, però ara tenim una àrea d’influència molt més gran”, ha recordat soler.
Un futur en comú
Els dos alcaldes reconeixen que el futur de Deltebre i Sant Jaume ha de tenir el mateix camí. “El Delta el formen 7 pobles, però és evident que qui té la mateixa problemàtica, les mateixes característiques, les mateixes necessitats i també les mateixes oportunitats són Sant Jaume i Deltebre i de cara a un futur, tal com ja hem anat fent, hi ha molts de temes a treballar conjuntament”, ha reiterat Castor Gonell. Els dos alcaldes coincidixen que la força dels dos municipis units pot atraure moltes més inversions al Delta, “som un nucli d’habitants separats per 200 metres”, recorden, però de moment, es mostren cauts davant la possibilitat de reclamar, per exemple, una futura comarca del Delta. Lluís Soler recorda que ara mateix no hi ha cap debat territorial obert en este sentit i que no és una reivindicació que estiga damunt de la taula. “Una altra cosa és que la realitat geogràfica i funcional ens pot portar en el moment que s’òbriga de nou el debat territorial, que sempre són cíclics, a reclamar que hi ha una àrea d’influència molt potent que ara està dividida en dos comarques”. Castor Gonell ha preferit no perdre’s de moment en debats territorials i avançar faena a través, per exemple, d’una Mancomunitat. “Si el debat de crear una nova comarca ens ha de despistar del nostre objectiu, quasi que preferixo no parlar-ne. Existixen altres figures com la mancomunitat de municipis que ens permetrien anar a la nostra i anar avançant”.
Nova il·luminació i ruta de tapes
La situació derivada de la pandèmia de la Covid-19 ha impedit celebrar com caldria el dècim aniversari del Passador amb un retrobament dalt del pont de la ciutadania de Sant Jaume i Deltebre. Amb tot, coincidint amb l’aniversari, dimecres a la nit es va estrenar la nova il·luminació del pont que permet il·luminar les pilastres del pont amb llums leds de colors i poder així reivindicair les diades més destacades amb la il·luminació del pont. L’actuació ha estat finançada íntegrament pel Departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya i els alcaldes ja han demanat que hi haja una segona fase que abrace tota la silueta del pont.
A més, entre els actes de col·laboració entre els dos pobles destaca la creació d’una ruta de tapes que inclourà establiments de les dos poblacions. Esta serà primera acció conjunta que fan els dos municipis, més enllà del pressing institucional. “Tenim moltes idees de col·laboració i d’efecte multiplicador”, ha avançat Soler. “Podem canviar moltes coses”, ha afegit Castor.