El delegat del Govern a les Terres de l’Ebre, Albert Salvadó, la directora dels Serveis Territorials d’Educació a les Terres de l’Ebre, Montse Perelló, i el president del Consell Català de Ressuscitació, Xavier Escalada Roig, han fet balanç aquest dilluns des de l’Escola La Mercè de Tortosa del Programa de Suport Vital als Centres Educatius.
El projecte es va iniciar a les Terres de l’Ebre durant el curs escolar 2005-06, a partir d’una proposta innovadora al professorat d’Educació Física d’elaborar un programa educatiu per ensenyar a tot l’alumnat el Suport Vital Bàsic i amb la coordinació del departament d’Educació i els Serveis Territorials a les Terres de l’Ebre, el departament de Salut i el Consell Català de Ressuscitació (CCR). En l’actualitat, aquesta formació ja s’ha introduït a tots els centres educatius de les Terres de l’Ebre -actualment a 94- i s’ha anat estenent a tota Catalunya, arribant ja a 750 centres educatius i 280.000 alumnes.
“Com a delegat del Govern, és un orgull veure com una iniciativa que va néixer a les Terres de l’Ebre amb una prova pilot a tres centres educatius de Tortosa i poc més de 300 alumnes ha arribat ja avui a més de 750 centres educatius de Catalunya i 280.000 alumnes”, ha valorat el delegat del Govern a les Terres de l’Ebre, Albert Salvadó, que ha volgut reconèixer la tasca dels impulsors de la iniciativa fa 17 anys i de la comunitat educativa. “És vital el fet de poder canviar el No fer per no saber per Fer per ajudar: només es mesuren les coses que passen i malauradament no podrem mesurar les coses que no passaran gràcies a aquests aprenentatges de vida”, ha afegit.
A Catalunya, cada dia entre 8 i 10 persones pateixen una aturada cardíaca. La majoria es produeixen en l’àmbit extrahospitalari i una ràpida actuació de la ciutadania n’augmenta la supervivència i disminueix el risc de lesions. El programa de Suport Vital als Centres Educatius busca preparar la ciutadania per reaccionar davant d’una aturada cardiorespiratòria i augmentar indirectament la supervivència de la mort sobtada a la comunitat.
La proposta educativa va adreçada a l’alumnat de 3 a 16 anys, amb unes sessions adaptades per edats. A l’educació infantil i el cicle inicial, es treballa la consciència i la coneixença entorn el 112 i la crida d’ajuda. Al cicle mitjà es treballen conceptes entorn la respiració. Al cicle superior s’introdueixen conceptes teòrics entorn les compressions toràciques. A partir de primer i segon d’ESO es comencen a practicar les compressions toràciques mentre que a tercer i quart d’ESO també s’introdueixen aprenentatges entorn el desfibril·lador. A cada curs es repeteix allò après els cursos anteriors i s’afegeixen noves habilitats, fins arribar a quart d’ESO amb tota la seqüència completa de Suport Vital. Per poder aplicar el programa dins del currículum educatiu, la formació prèvia dels docents és imprescindible.
“Des dels inicis qui s’ho va creure va ser el territori, hi ha hagut una feina ingent i de coordinació per anar formant-se el professorat i per transmetre-ho a l’alumnat perquè estem ensenyant als nostres alumnes a salvar vides”, ha valorat la directora dels Serveis Territorials d’Ensenyament a les Terres de l’Ebre, Montse Perelló.
Aquest curs, el programa a les Terres de l’Ebre ha estrenat nou logotip, creació del departament d’Arts Gràfiques de l’Institut de l’Ebre, amb l’impuls dels professors Quimo Panisello, Josep Benavent i l’alumnat.