Les dades són contundents: gairebé tres de cada deu habitants de les Terres de l’Ebre són fumadors. Un 27,4 % de prevalença que situa esta regió al capdavant del rànquing de persones que consumixen tabac a Catalunya. No és només una estadística. És un toc d’alerta que interpel·la administracions, professionals sanitaris, educadors i, sobretot, la ciutadania.
És cert que s’estan fent esforços. El treball dels equips d’atenció primària, com el de l’EAP Tortosa Est, és rellevant. Els seus programes de deshabituació han aconseguit xifres d’èxit notables, amb iniciatives adaptades a la realitat del territori: sessions grupals, seguiment individual, implicació de nutricionistes i professionals del benestar emocional. També cal destacar l’aposta per a fer arribar estos programes a qui no pot assistir presencialment.
La incidència del tabaquisme a la regió es relaciona amb factors socioeconòmics i culturals, tal com assenyala la doctora Zojaina Hernández. Les dades són especialment alarmants entre els jóvens. L’ús creixent de cigarretes electròniques i altres formes de consum de nicotina, sovint presentades com a inofensives, només fan que perpetuar una cultura de la dependència.
Amb motiu del Dia Mundial Sense Tabac, que se celebra el pròxim 31 de maig, i dins la Setmana Sense Fum (del 25 al 31 de maig), diversos centres de salut ebrencs organitzaran activitats per a conscienciar la població. Serà una nova oportunitat de mirar de cara esta realitat i d’activar, entre tots, una resposta més decidida per a acabar amb el tabac.