HomeOpinióFirmes setmanarilebre.catEl “tercer” pont de Tortosa

El “tercer” pont de Tortosa

El Setmanari l’Ebre va publicar recentment un ben documentat reportatge de Josep Bayerri sobre el pont de l’Estat, que enguany ha complit 80 anys. Va quedar com a únic pont de Tortosa, a més del ferroviari, arran de la voladura el 1938 dels dos anteriors, el també anomenat de l’Estat i el de la Cinta, durant la Guerra Civil.
Ara els viaductes a l’Ebre a la ciutat de Tortosa són el de l’Estat, el del Mil·lenari i el de vianants de l’antic pont ferroviari.

En el moment que es redacta aquest article, i enllaçat amb el debat públic i institucional sobre si trauran o no el monument a la batalla de l’Ebre, es planteja construir-hi una passarel·la aprofitant la pilastra del centre del riu. Tot està a l’aire, perquè a hores d’ara, el Govern de la Generalitat tampoc ha respost.

Inesperadament, ordenant papers a casa, em surt una nota del Partit Popular datada el 4 de desembre del 2002 amb el títol “El Partit Popular aconsegueix el tercer pont per a Tortosa”. Es tracta del pont entre Remolins i les proximitats de Jesús, previst des de fa molts anys. Ho presenta Joaquín Fabra, president del Partit Popular i portaveu municipal, aleshores a l’oposició, i ho assenyala com una fita històrica, a la vegada que recorda que “l’any 2000 el PP ja va incloure als pressupostos del Govern de la Generalitat la redacció del projecte del tercer pont, amb un cost aproximat de 50 milions de pessetes. Aquest projecte està actualment en fase de redacció i la voluntat és d’enllestir-lo en pocs mesos per tal d’iniciar al més aviat possible les obres de construcció del nou pont”. S’afegeix que Fabra ha demanat la reunió de la Junta de Portaveus municipals per a consensuar la ubicació exacta del pont, i l’alcalde ho ha acceptat.

Fabra explica que el nou punt “suposarà una important descongestió del centre històric de Tortosa i de Ferreries, al marge que donarà viabilitat al nou recinte firal i resoldrà la connexió amb la circumval·lació de la ciutat per la part alta. També es una gran notícia per a Bítem i Tivenys, que podran estalviar-se de travessar Tortosa per sortir fora”.

El portaveu del Partit Popular aposta per un pont urbà, sense pendents pronunciats, que quedi integrat urbanísticament a la ciutat, i s’estima que el pressupost del pont serà d’uns sis milions d’euros, quantitat que s’acabarà de concretar amb el projecte.

A recordar també que Joan Sabaté (PSC), alcalde en el període 1999-2007, en l’etapa final del seu mandat, va donar a conèixer fins i tot un disseny del nou pont.

Han passat quasi 19 anys des que el Partit Popular va anunciar “haver aconseguit” el nou pont, i uns 16 anys des que Joan Sabaté ho va presentar donant-ho ja com a molt proper. És ben contrastable que aquell “tercer” pont no solament no s’ha construït malgrat ser molt necessari, sinó que ni tan sols hi ha projecte.

A la “no realització” del tan anunciat projecte podria sumar-s’hi l’experiència dels molts anys que es va tardar a construir el reclamat pont del Mil·lenari (que mai va ser acabat segons el projecte original que incloïa una gran passarel·la superior per a vianants), o com es va endarrerir la reconversió de l’antic pont del tren en el pont Roig com a pas de vianants i ciclistes.

Ara es planteja la construcció d’una altra passarel·la. Està comprovat que, en matèria de ponts, a Tortosa “el més calent és a l’aigüera”.

Daniel Arasa
Daniel Arasa
Periodista i professor de periodisme (jubilat)
ARTICLES RELACIONATS

DEIXA UNA RESPOSTA

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu aquí el vostre nom

1 + 9 =

Últimes notícies