HomeSense categoria#ESPECIALTURISME · “És el moment de fer propostes més autèntiques i lligades...

#ESPECIALTURISME · “És el moment de fer propostes més autèntiques i lligades a la nostra identitat”

TERRES DE L’EBRE // Entrevista a Albert Folch, adjunt a la gerència del Patronat de Turisme de la Diputació a les Terres de l’Ebre.

Pregunta: En una campanya normal estaríem just en plena temporada d’estiu. Com definiria la situació actual a les Terres de l’Ebre?

Resposta: Este és l’any més atípic de la història del turisme. El grau d’afectació depèn del tipus d’activitat. A escala Catalunya, són les ciutats les que més han patit. Si mirem destinacions de litoral mediterrani, veiem que la preferència dels clients són espais a l’aire lliure, natura i poca afluència de gent. Estos són els ingredients que tenim a les Terres de l’Ebre, on ja fa anys vam fer una aposta per la sostenibilitat, som Reserva de la Biosfera i estem entre les cent millors destinacions turístiques sostenibles del món.

P: Recomencem és el lema que ha escollit el Patronat de Turisme de la Diputació per a intentar salvar la temporada. S’aconseguirà?

R: Els agents turístics ens diuen coses diferents en funció del tipus d’allotjament. Tothom patirà davallades importants. Hi han estimacions de caigudes del 50% en càmpings i hotels. Per a l’agost el volum de reserves és superior al 2019, però cal tenir present que la penalització per cancel·lar és gairebé inexistent.

P: Quines altres accions ha impulsat el Patronat per a limitar danys i enfortir el sector?

R: Nosaltres ens dediquem a fer promoció i màrqueting turístic. Tirem endavant accions de comunicació amb eines pròpies, ens coordinem amb els agents del territori, dissenyem conjuntament les campanyes mirant de compartir i potenciar el missatge. En estos moments no es tracta d’inventar res, sinó de reforçar allò que ja som. Hem compartit campanyes amb l’Agència Catalana de Turisme i les institucions del territori han fet el mateix amb la campanya de la Diputació.

P: La incertesa, associada a esta pandèmia, és el pitjor enemic del turisme, un sector que necessita planificar més que cap altre. Com afecta això els plans de futur?

R: Nosaltres estem a disposició del sector per a fer-los costat i intentar que l’impacte siga el menor possible. Però és evident que hi han elements que no controlem. Fins que no hi hagi vacuna no tindrem certeses. Per a treballar tot l’any en turisme necessites clients de tota mena, és a dir, clients internacionals que poden viatjar en qualsevol moment, com ara famílies, séniors o observadors d’ocells. Estos segments són els que ens ajuden a desestacionalitzar. La situació actual és que el 2020 tancarà amb un 40% de vols respecte del 2019 a l’aeroport de Barcelona, per exemple. L’any vinent es preveu créixer fins al 60% fins a recuperar la normalitat el 2023. Tot són vasos comunicants. Si les destinacions més internacionalitzades necessiten mercats internacionals, tothom lluitarà per estos segments. Serà complicat tornar als números que teníem.

P: En qualsevol crisi apareix alguna oportunitat. Quines poden ser per a les Terres de l’Ebre?

R: Tenim l’oportunitat d’intentar generar propostes més autèntiques i lligades a la identitat del territori, així com treballar més en xarxa entre els agents. És ara quan cal reforçar encara més aquells valors que et donen cert lideratge. Si ens dirigim a un mercat més domèstic, que ja ens coneix perquè és madur, els hem de fer propostes noves, amb més relat i continguts, ben elaborades, que faça que allarguen la seua estada.

P: La Diputació de Tarragona gestiona dos marques turístiques, Costa Daurada i Terres de l’Ebre. Com es poden beneficiar l’una i l’altra de la seua proximitat?

R: Som dos equips, amb dos pressupostos i dos estratègies totalment diferenciades. Però l’aeroport és el mateix, per exemple. La nostra destinació hem de posicionar-la pel que és, no perquè estiga al costat de la Costa Daurada o de Castelló. Terres de l’Ebre és una destinació amb atributs propis que pot atraure clients pel que som. Tenim una gran xarxa de vies ciclables i això fa que aquells a qui els hi agrada fer vacances en família i bicicleta ens trie a nosaltres. Si cal establir aliances amb altres territoris ja ho fem.

P: Quins són els productes amb més demanda?

R: El litoral és el que genera els números més importants, amb tots els matisos, perquè tenim una costa lligada a la natura i a la identitat ma- rinera. Però el que ajuda a treballar tot l’any és l’ecoturisme, el birdwatching, el turisme actiu de baixa intensitat, la descoberta de la natura, el cicloturisme, el senderisme, l’enoturisme i també la gastronomia.

P: Tenim un producte molt ben definit al voltant del parc natural del delta de l’Ebre. En canvi, l’altre parc natural, els Ports, té un potencial que potser no s’acaba de veure.

R: La costa té un gran poder d’atracció. És cert que els Ports són menys coneguts que altres parcs naturals de muntanya, com el Montseny. Però el parc natural dels Ports és destinació de turisme familiar per l’Agència Catalana de Turisme i estem treballant en esta línia.

P: Quin perfil de visitant tenim?

R: Des de fa molts anys és un turista català, de 35 a 55 anys, que viatja amb infants. Este perfil s’ha vist reforçat, és més domèstic i menys divers.

P: Quins mercats poden tenir expectativa de creixement futur?

R: La idea és intentar diversificar i tornar a tenir visitants internacionals, que són els que ens ajuden a treballar tot l’any.

P: Els empresaris turístics sovint es queixen de falta de professionalització del sector.

R: Passa aquí i a tot arreu. Este problema va lligat a l’estacionalitat de la feina. Qui té major capacitació professional i parla idiomes, pot treballar tot l’any.

Redaccio
Redaccio
Periodistes
ARTICLES RELACIONATS

DEIXA UNA RESPOSTA

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu aquí el vostre nom

83 + = 85

Últimes notícies