ACN Tarragona .- El projecte de Pressupostos Generals de l’Estat (PGE) presentat pel govern espanyol del PSOE preveu destinar al Camp de Tarragona i a les Terres de l’Ebre un total de 212.305.530 euros, prop d’un 22% menys que les xifres dels comptes del passat 2018.
La finalització del procés de descontaminació química de l’embassament de Flix és, novament, l’actuació que s’emporta la xifra de recursos més important, 31,25 milions d’euros, que hauran de servir per reprendre i completar les operacions. També s’inclouen 6,1 milions d’euros per al sistema d’emmagatzemament temporal de residus atòmics de la central nuclear d’Ascó. El port de Tarragona, amb 24,7 milions, és l’entitat pública estatal de la demarcació amb una major dotació pressupostària.
Al recinte portuari s’urbanitzarà el moll de la Química i es faran actuacions per millorar l’accessibilitat ferroviària. Aquestes actuacions sumen 4,28 milions d’euros. A més a més, s’invertiran 2,2 milions en millores de seguretat. Hi ha una partida de 10,74 milions d’euros per a actuacions diverses i 3,9 milions més per a obres genèriques i actuacions menors.
Per la seva banda, el capítol ferroviari queda enguany força reduït, després d’haver concentrat el gruix de les inversions estatals durant els últims anys. Així, Adif té previst invertir 9,93 milions d’euros en la posada en marxa de la nova variant Vandellòs-Tarragona, a més de 13,69 milions en la línia Vandellòs-València. Addicionalment, el Ministeri de Foment ha previst una partida de 300.000 euros per a la recuperació línia Reus-Roda.
Pel que fa a actuacions a la xarxa viària de titularitat estatal, es concentren principalment en el tram ebrenc de l‘N-340 i la construcció de les anunciades rotondes. Així, Foment destina 2 milions d’euros a la supressió de girs a l’esquerra en quatre interseccions als trams d’Alcanar, Sant Carles de la Ràpita, l’Ametlla de Mar i l’Hospitalet de l’Infant. A més, preveu 100.000 euros per a les glorietes d’Alcanar, Sant Carles de la Ràpita, l’Ametlla de Mar i l’Hospitalet de l’Infant; així com 100.000 més a la construcció de tres rotondes i la millora de tres enllaços en interseccions a Alcanar, Sant Carles de la Ràpita, Amposta, l’Ampolla, l’Ametlla de Mar i l’Hospitalet de l’Infant. La millora de l’enllaç d’Amposta de la mateixa N-340, anunciada fa mesos, té una partida de 388.460 euros.
Al Camp de Tarragona, la connexió de l’A-27 i l’AP-2 a Montblanc només s’enduu 100.000 euros, la mateixa xifra prevista per al tram de l’A-7 entre la Móra i la Pobla de Montornès. L’administració estatal, per últim, preveu construir glorietes i passarel·les de vianants en el tram de l’N-340 entre Torredembarra i Calafell.
Pel que fa a l’aeroport de Reus, es destinaran 5,81 milions d’euros, dels quals 4,48 milions són per a la nova terminal d’embarcament i l’adaptació de l’edifici terminal. 1,2 milions d’euros s’ha pressupostat per a la seguretat i manteniment a l’aeroport.
Altres partides destacades són els 1,8 milions d’euros per a la climatització del Museu Nacional Arqueològic de Tarragona o els 500.000 per “actuacions diverses” al Museu i Necròpolis Paleocristians. La remodelació i la millora del Parador de Tortosa s’enduu 390.000 euros.
La major part de les inversions del Ministeri per a la Transició Ecològica es concentren en regadius i actuacions a la conca de l’Ebre, compartides a la demarcació de Lleida, i actuacions per al control de la regressió costa, amb 230.000; la protecció i recuperació de sistemes litorals, 300.000; o les dotacions per a l’accés i ús públic de la costa, amb 100.000.
Paral·lelament, Enresa té pressupostat s118.000 euros per als treballs d’enguany de la clausura de Vandellòs I.