El ministre d’Indústria i Turisme, Jordi Hereu, ha visitat avui la planta de ciment de Cemex a Alcanar (Tarragona), que rebrà una subvenció de 3 milions d’euros a través del PERTE de Descarbonització Industrial en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.
Cemex va presentar a la citada convocatòria del Ministeri un innovador projecte tractor per a la descarbonització del procés de fabricació de clínquer, a través de l’increment de l’ús de Combustibles Sòlids Recuperats (CSR) enfront del consum de combustibles fòssils, reduint així les emissions de CO₂ en el procés industrial. El projecte inclou una instal·lació de pretractament dels CSR per a reduir la seva grandària i humitat, augmentant el seu poder calorífic i aconseguint un increment en l’eficiència del coprocesado o valorització energètica d’aquests residus.
Durant la seva visita, el ministre ha estat acompanyat per Benjamín Cabrera, director d’Operacions i Tècnica de Cemex a Espanya, Juan Carlos Sánchez, director de la fàbrica d’Alcanar, Antonio Cases, director d’Assumptes Corporatius per a Espanya i una delegació de l’equip de projectes de Cemex, així com pel subdelegat del Govern a Tarragona, Santiago Castellà, i el regidor d’Economia de l’Ajuntament d’Alcanar; Marc Chavalera. Junts han recorregut les instal·lacions de la planta d’Alcanar, podent conèixer de primera mà el seu funcionament, així com els detalls dels projectes de descarbonització emmarcats en el full de ruta de neutralitat climàtica de Cemex, Futur en Acció.
El ministre ha expressat el seu agraïment a Cemex, i a tota la indústria del ciment, per l’esforç que estan fent en la implementació de polítiques de descarbonització amb projectes com el que es posarà en marxa en la planta d’Alcanar i que reduiran “més de 33.000 tones a l’any”. “Estem un procés de modernització, d’utilització de noves energies, de major eficiència productiva per a descarbonizar i per a assegurar el present i futur d’aquesta indústria tan important a Espanya”, ha manifestat.
Projecte pioner per a continuar avançant cap a la descarbonització de la indústria
El projecte tractor presentat a la convocatòria del PERTE de descarbonització inclou dos projectes primaris que la seva posada en marxa està prevista en 2025. El primer permetrà aconseguir un consum de fins a un 60% de combustibles alternatius mitjançant la valorització energètica de residus el destí actual dels quals és l’abocador. Amb això es reduirà l’ús de combustible d’origen fòssil en un 35%, aconseguint una reducció d’emissions de 33.711 tones de CO₂ anuals. El segon, permetrà augmentar l’eficiència energètica en la producció d’aire comprimit, aconseguint un estalvi energètic d’un 25% i una reducció d’emissions de 335 tones de CO₂ anuals. A través de la centralització de la producció d’aire comprimit de la planta en un únic punt, se substituiran 14 compressors existents, per dos únics compressors de major potència i més eficients, interconnectats entre ells. Això permetrà un estalvi energètic de 2.143,6 MWh anuals.
“Aquesta tecnologia ampliarà les possibilitats de l’ús de residus en el sector cementero al mateix temps que permetrà incrementar el nivell de substitució de combustibles fòssils. Aconseguirà també una reducció a les emissions de gasos d’efecte d’hivernacle, garantint un procés estable i una producció d’alta qualitat”, comenta Benjamín Cabrera, director d’Operacions i Tècnica de Cemex. Cabrera ha subratllat que, “La tecnologia que s’aplicarà pot arribar a convertir-se en un component decisiu en la transició de Cemex cap a una economia baixa en carboni i, si és el cas, per a la indústria cementera a escala global. Aquest projecte podrà replicar-se en altres plantes de ciment de Cemex a Europa i altres continents en els quals som presents”.
Futur en Acció
Els projectes presentats a la convocatòria del PERTE de Descarbonització Industrial formen part del full de ruta Futur en Acció, l’estratègia de sostenibilitat i neutralitat climàtica de Cemex a través de la qual ja ha aconseguit un progrés rècord en la reducció de la petjada de carboni des del seu llançament en 2020 i que té per objectiu convertir-se en una empresa amb zero emissions neta de CO₂ en 2050.