El Ministeri d’Agricultura ha iniciat aquesta setmana les obres per a convertir en via verda l’últim tram que quedava pendent de l’antic traçat del ferrocarril de la Val de Zafán entre Alcanyís i Valdealgorfa, a Terol. Les obres les executa l’empresa pública Tragsa, tenen un pressupost d’1,6 milions d’euros i un termini d’execució d’un any i mig.
El recorregut aragonès de la Via Verda de la Val de Zafán estava fet entre La Puebla de Híjar i les rodalies d’Alcanyís, i entre Valdealgorfa i el límit amb Catalunya, al terme municipal d’Arnes, però quedava per remodelar el trajecte entre la capital del Baix Aragó i Valdealgorfa.
En declaracions a la premsa aragonesa, l’alcalde d’Alcanyís, Miguel Ángel Estevan (PP), ha expressat la seua satisfacció per l’inici d’estes obres. “Una importantíssima notícia per a la ciutat i per al Baix Aragó que canviarà el seu sentit turístic”, ha manifestat.
Les dos ciutats agermanades de Tortosa i Alcanyís estretiran els seus lligams en tornar a estar connectades pel traçat de l’antiga via del ferrocarril de la Val de Zafán, que va interrompre definitivament el servei fa mig segle.
Un cop enllestides les obres que han començat a Alcanyís, la Via Verda de la Val de Zafán passarà a tenir un recorregut de poc més de 130 quilòmetres de longitud, dels quals mig centenar en terres catalanes, una distància atractiva no només pel cicloturisme local sinó que també per l’europeu, que preferix itineraris llargs de més d’un dia.
Impacte econòmic
A les Terres de l’Ebre, l’impacte econòmic que ha generat fins ara la Via Verda de la Val de Zafan ha estat tan evident (serveis de lloguers de bicicletes, restaurants i allotjaments, entre d’altres) que les institucions han continuat l’aposta pel cicloturisme creant noves propostes.
El Consell Comarcal del Baix Ebre va posar en marxa fa dos anys la Via Verda del Carrilet, un nou recorregut creat a partir de l’antiga via estreta de ferrocarril que unia Tortosa i la Cava.
La Diputació de Tarragona impulsa la prolongació de la Via Verda de la Val de Zafán entre Roquetes i la Ràpita, aprofitant part del traçat ferroviari desmantellat de la línia Barcelona-València. Actualment esta institució executa ja la primera fase del projecte, fins a Amposta, amb una inversió de 3,9 milions d’euros i el finançament dels fons europeus Next Generation.
Els consells comarcals per on passa la Via de la Val de Zafán porten anys treballant en la consolidació de les Terres de l’Ebre com a destinació cicloturística. Des del Baix Ebre i fruit d’uns seminaris de creació de producte turístic, s’ha publicat un dossier professional amb una trentena de propostes comercials cicloturístiques i un mapa d’itineraris. La iniciativa institucional va més enllà d’impulsar una oferta turística concreta, ja que el que es pretén és contribuir a la generació d’una nova activitat econòmica i, per tant, a la creació de llocs de treball en un sector que té un gran potencial a les Terres de l’Ebre. En este sentit, i gràcies a programes finançats pel Servei d’Ocupació de Catalunya (SOC), s’han dut a terme assessoraments individualitzats a empreses amb l’objectiu d’adaptar els serveis que presten als requisits que demana el turista que fa ciclisme.
Nombre d’usuaris
Pel que fa al nombre d’usuaris que registra la Via Verda de la Val de Zafan, el Consell Comarcal del Baix Ebre va instal·lar fa cinc anys comptadors a Tortosa, Aldover i Benifallet que proporcionen informació sobre la quantitat de persones (vianants i ciclistes) que fan ús d’este espai. Així la mitjana d’usuaris del tram del Baix Ebre, entre els municipis de Tortosa i Benifallet, se situa al voltant d’uns 400.000 a l’any (vegeu quadre de la pàgina dreta). Estes dades han permès a la institució comarcal prendre decisions en la gestió i millora continua de la via verda, com ha estat per exemple la instal·lació d’il·luminació amb fanals solars al tram entre Tortosa i Roquetes, que registra un important nombre d’usuaris.
Tant el Consell Comarcal del Baix Ebre com el de la Terra Alta han estat presents a l’última edició de la Fira Internacional del Turisme (FITUR) per a exposar el treball fet en la promoció de la Via Verda de la Val de Zafán i com esta infraestructura impulsa econòmicament la zona i cohesiona el territori.