HomeOpinióFirmes setmanarilebre.catL’Esquerra que governa: els terrenys de Renfe i el Pla Integral del...

L’Esquerra que governa: els terrenys de Renfe i el Pla Integral del Centre

El model de ciutat tradicional europea, i molt especialment la mediterrània, pren com a unitat de base el barri, un espai en el qual es desenvolupen les diferents activitats fonamentals en la construcció de l’individu com a persona i com a ciutadà. I en este model els centres tradicionals han ocupat, fins fa pocs anys, un espai de confluència i interacció dels ciutadans dels diferents barris de la ciutat, a més de constituir un dels elements d’identificació més importants de la personalitat històrica de cada ciutat.

Recuperar les zones cèntriques de la ciutat és una meta que cal establir com a prioritària a través de la realització de “plans integrals”, que orientin i coordinin des de totes les perspectives necessàries i possibles: social, econòmica, urbanística, comercial, serveis, cultural, etc., els diferents projectes d’intervenció necessaris per a la recuperació urbanística i social de les ciutats.

En els últims anys, a Tortosa hem assistit a la transformació urbana del centre històric de la ciutat. Una transformació que ningú podrà negar que va ser possible gràcies a la iniciativa liderada pel Partit Socialista de Catalunya a la Generalitat de Catalunya, el qual va posar en marxa la Llei de Barris, i al govern progressista de la ciutat, encapçalat per Joan Sabaté, que va aplicar el PINCAT al nucli històric.

El PSC de Tortosa, en els mandats encapçalats per l’alcalde Sabaté, ja va apostar pel reequilibri urbanístic necessari per a la ciutat amb un clar Projecte de Ciutat que ha previst aspectes com el pont Roig, les vores del riu, el passeig de Ribera al Temple, el Pavelló Firal de Remolins,la Biblioteca Marcel·lí Domingo, l’Edifici de les Delegacions, l’obertura del barri de Santa Clara o el Polígon Catalunya Sud, entre moltes altres coses, que responen a un model de municipi amb creixement econòmic, demogràfic i, per tant, del teixit urbà de manera equilibrada.

El Polígon Catalunya Sud és l’exemple paradigmàtic del govern de progrés sense el qual hauria estat impossible avui en dia la implantació d’indústries com Kronospan o Florette, amb la consegüent creació d’ocupació i riquesa.

A més, es va procedir a l’elaboració de l’actual Pla d’Ordenació Urbanística Municipal i la recuperació del nucli antic, i amb la reclamació dels terrenys de Renfe, que van quedar inutilitzats després del canvi de traçat ferroviari, i que constitueixen un element clau en la transformació de la ciutat, ja que han de servir per unir els barris amb el centre.

A partir d’aquella base, la ciutat ha iniciat un procés imparable, i ara el Projecte de Ciutat iniciat pel govern de Joan Sabaté s’està materialitzant a Tortosa amb l’esquerra que governa de nou. Estem treballant per definir amb precisió les transformacions necessàries per conformar la Tortosa del futur, i ho fem a partir d’un dels treballs que van quedar pendents en el seu moment, i que ara hem recuperat: la cessió dels terrenys de Renfe, element clau en el Pla Integral del Centre de Tortosa i els Eixamples Noucentistes (PICEN), que els i les socialistes hem portat al nostre programa electoral des de 2011, i que defineix la reordenació d’estos terrenys, i que ben aviat serà una realitat gràcies a la feina feta per l’esquerra a l’equip de govern de la ciutat.

La urbanització dels terrenys donarà lloc la creació d’un nou espai residencial, comercial, d’oci i d’aparcament als terrenys de Renfe, incloent-hi infraestructures, urbanització i equipaments públics, com un nou Auditori de Tortosa, que possibilitin una nova configuració per al desenvolupament continuat d’accions socials, culturals i comercials. Estos terrenys han de ser la ròtula que comuniqui els eixamples amb el centre històric a través d’una xarxa de places com àgores.

El PICEN és el Pla de les Àgores, les places que han de servir per connectar els terrenys de Renfe, el carrer Cervantes, el carrer Sant Blai i l’avinguda Generalitat per reactivar econòmicament el Nucli Històric, intervenint en la seva remodelació, tal com ja hem fet amb la plaça d’Espanya i el seu entorn, el carrer Cervantes i futures accions com la remodelació de la plaça d’Alfons XII o de l’avinguda Generalitat, que estem afrontant i que es complementarà amb una xarxa de carril bici relligada a esta ròtula.

Ara, quan estem a punt de signar el conveni entre el Govern d’Espanya i l’Ajuntament de Tortosa, és el moment de pensar a desenvolupar esta importantíssima part del nostre Projecte de Ciutat, i així ho estem fent. I encara anem més enllà, seguim i seguirem treballant a partir de les bases que va deixar l’alcalde Sabaté quan governava per tenir noves infraestructures com la construcció del tercer pont a Remolins, que ja hem demanat i que han de suposar un nou avenç per fer de Tortosa una ciutat de primera, i recuperar la centralitat de la ciutat, tot connectant el centre amb la resta de barris de la ciutat gràcies a la urbanització dels terrenys de Renfe i que ara l’esquerra que governa estem desenvolupant per una Tortosa per Avançar!

ARTICLES RELACIONATS

DEIXA UNA RESPOSTA

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu aquí el vostre nom

+ 53 = 59

Últimes notícies