TERRES DE L’EBRE // En el marc del Pla d’enfortiment i transformació de l’atenció primària 2020-2022, s’incorporen als equips d’atenció primària (EAP) de l’ICS Terres de l’Ebre quatre treballadores socials a les quals prèviament se’ls ofereix un programa formatiu d’acollida.
Amb esta iniciativa es pretén millorar l’atenció dels usuaris de l’atenció primària (APIC) a les Terres de l’Ebre, ja que es partia d’una mancança de treballadors socials en este àmbit. També es vol reforçar els serveis de l’APiC per fer front a l’emergència sanitària i pal·liar, així, els efectes de la pandèmia de la Covid-19.
La disciplina de treball social té per objectiu la investigació, la intervenció i l’avaluació de les necessitats socials, a fi de fomentar el canvi, resoldre problemes relacionats amb les relacions humanes i enfortir la societat, per incrementar-ne el benestar i la cohesió. Per aconseguir-ho, les persones titulades en este grau apliquen la metodologia específica en què s’integra el treball social de cas, grup i comunitat.
Inicialment, i atès que la Gerència Territorial considera fonamentals la formació, la docència i la recerca, s’ha cregut adient organitzar un curs formatiu d’acollida per a les treballadores socials de nova incorporació, amb l’objectiu de proporcionar-los el coneixement del funcionament de l’organització i, específicament, des del vessant de treball social.
El curs consta d’una part teòrica, que s’impartirà durant quatre dies, i d’una de pràctica, que permetrà fer una aproximació al treball social sanitari. Els docents seran professionals de la mateixa Gerència Territorial, però també hi participaran Victòria Mir, coordinadora de Treball Social del Centre Corporatiu de ICS, i dues treballadores socials de dos EAP de Barcelona.
A més a més, ja s’ha preparat un programa d’actualització per a l’any 2021, amb una part presencial i una part en línia, a fi de crear-hi una xarxa que afavorisca el treball conjunt i formatiu.
Pel que fa a la ubicació, les noves treballadores socials estaran en diferents centres d’atenció primària de les quatre comarques, i donaran cobertura a tot el territori, sumant-se a la tasca de la treballadora social que ja hi havia als EAP de Tortosa i la de l’Hospital de Tortosa Verge de la Cinta.
El Pla d’enfortiment i transformació de l’atenció primària sorgeix de la necessitat de fer reformes estructurals en el sistema sanitari per dotar l’APIC dels recursos suficients per a fer front a les necessitats assistencials sorgides de l’evolució de la societat en els últims anys. També, de la necessitat conjuntural de donar resposta a l’activitat generada per la pandèmia de Covid-19.