A les eleccions municipals del 2023 cap formació política va aconseguir una hegemonia clara a totes les Terres de l’Ebre. El partit amb més vots va ser Junts per Catalunya, però Esquerra Republicana va aconseguir el major nombre de regidors i alcaldies, mentre que el PSC va ser la formació que més va créixer.
Els passats comicis també van estar marcats per les pèrdues de majories, tot i que es van mantindre les d’Amposta, Alcanar o Deltebre i es va sumar la de Roquetes, en les que van ser les primeres eleccions d’Ivan Garcia al capdavant. I a causa de la fragmentació del vot, se va haver d’arribar a molts de pactes.
Arribats a l’equador del mandat, cal fer balanç de la gestió feta fins ara. Gairebé tot ha anat sobre el previst als pactes de govern menys a Corbera d’Ebre, on se va trencar el pacte amb Junts i se’n va fer un de nou entre Esquerra i Movem. En altres municipis, el govern s’ha ampliat, com a Gandesa, amb la incorporació del PP; a l’Ampolla, amb l’entrada del PSC; o a Ascó, amb la formació d’un govern d’unitat amb totes les forces del consistori.
Bon balanç
Les tres formacions majoritàries al territori han fet un bon balanç de la primera mitat del mandat. Junts per Catalunya va ser la primera força en vots. “Vam estar satisfets dels resultats, vam ser primera força a Tortosa, vam fer grans resultats a Amposta i vam tindre les alcaldies de Móra d’Ebre i Gandesa”, recorda Felip Monclús, president de la Vegueria de l’Ebre de Junts. La formació va haver d’arribar a pactes per a assolir noves alcaldies com les de l’Ametlla de Mar o Sant Jaume d’Enveja. Pensant en futur, Monclús demana a la ciutadania que participe i que s’implique en projectes polítics. “Estem treballant a tots els municipis, la nostra intenció és presentar el màxim de llistes“, explica el president de la formació. La formació guanyarà l’alcaldia de Bot, amb Jaume Sabaté, durant l’últim any de mandat.
Per a Esquerra Republicana els passats comicis van significar una davallada de posició en comparació al 2019, tot i que van continuar sent la formació amb més regidors i alcaldies. Va perdre municipis com l’Ametlla de Mar o la Ràpita, però en van guanyar de nous gràcies a pactes a Santa Bàrbara o Tortosa, que faran canvis d’alcaldies pròximament, i van mantindre una de les majories més importants per als republicans com és Amposta. “La nostra responsabilitat és continuar presentant projectes sòlids a nivell municipal, ja que la ciutadania ho va avalar a les passades eleccions, i al 2019 també”, explica el secretari general adjunt de la Federació de l’Ebre d’ERC, Enric Adell. D’esta manera, els republicans volen capgirar la tendència de les darreres eleccions: “Hi ha hagut un canvi de cicle, ara el que toca és treballar per a remuntar”.
Més candidatures
Els socialistes, a dos anys de les noves eleccions municipals, ja han parlat de presentar més candidatures que als passats comicis, tal com ha afirmat la secretària d’organització de la Federació de l’Ebre del PSC, Bibana Porres: “Presentarem més llistes i volem obtindre més alcaldies perquè estem demostrant que som un partit de govern”. El PSC va aconseguir ara fa dos anys dos de les alcaldies més importants del territori: Tortosa, amb coalició amb Movem, i la Ràpita. A més, acabaran el mandat amb dos nous batlles socialistes, en este cas a Riba-roja d’Ebre, amb Miquel Cervelló, i a l’Ametlla de Mar, amb Xavier de la Fuente. Els pròxims dos anys seran clau per a validar la faena feta fins ara i per a preparar els comicis del 2027.
Santa Bàrbara, únic municipi amb canvi d’alcaldia als 2 anys
El pròxim 17 de juny, Santa Bàrbara celebrarà un ple extraordinari per a oficialitzar el relleu a l’alcaldia, fruit del pacte entre Junts per Santa Bàrbara i Esquerra Republicana. El balanç dels dos primers anys de mandat és positiu per part de les dos formacions. Durant la primera mitat del mandat, el govern ha fet front a situacions complexes, com la barrancada del 3 de setembre de 2023, que va causar greus desperfectes al municipi. “Han passat coses bones i coses no tan bones, la barrancada ens va dixar el poble trinxat, però en any i mig s’ha recuperat el poble”, explica l’alcalde Antonio Ollés, que dixarà de ser-ho en les pròximes setmanes.
Des d’Esquerra, que assumirà ara l’alcaldia amb Lluís Gimeno, se valora el període com una etapa d’aprenentatge i de consolidació del treball conjunt. “Les necessitats del poble no són ideològiques i hem treballat amb comoditat i independència, ja que ningú ha interferit amb ningú”, assegura Gimeno.