HomeAgriculturaVÍDEO · El sector dels cítrics preveu una bona campanya tot i...

VÍDEO · El sector dels cítrics preveu una bona campanya tot i la pèrdua del 27% del fruit per l’excessiva calor del mes de juny

La campanya de cítrics al Montsià ha començat marcada una davallada de la producció causada per les excessives temperatures del mes de juny, quan es fa el quallat de la fruita. Les pèrdues són d’un 27%, segons estimacions de la Federació de Cooperatives Agràries de Catalunya (FCAC). Així i tot, “les perspectives són bones” i es preveu collir unes 87.000 tones de clementines i taronges a les Terres de l’Ebre. Alcanar fa un pas per ajudar al sector i aquest cap de setmana celebrarà la primera edició de l’Expocítric, una fira agrogastronòmica per potenciar el cultiu, reforçar l’autoestima dels productors i reivindicar la qualitat del fruit. “A Alcanar es fan les taronges i les mandarines més bones del món“, ha defensat l’alcalde.

La campanya de clementines i taronges d’aquest any ha estat marcada per la recol·lecció tardana de l’any passat, a causa de les danes, i pels problemes de quallat que han provocat les excessives temperatures del passat mes de juny. Des de la cooperativa d’Alcanar, apunten que és aviat per parlar de preus, però l’expectativa és que vagin a l’alça després d’un mes d’octubre en què la competència de producte cítric de fora de la comunitat europea “ha forçat molt a reduir volums de venda i preus”. “Esperem que el mercat de les clementines millori i els preus pugin“, ha dit Federico Tarazona, gerent de la Cooperativa Exportadora Agris d’Alcanar.

Una fira per mostra el potencial

El municipi es reivindica com a insígnia de cultiu de cítrics i el consistori ha aconseguit enguany crear i celebrar la fira Expocítric, amb el suport econòmic de la Generalitat, en el context de Catalunya com a capital mundial de la gastronomia. L’objectiu és que sigui molt més que una mostra local i se situï de pressa com la fira citrícola de referència al país i a Europa.

L’alcalde Joan Roig ha assenyalat que l’objectiu d’Expocítric és “elevar la feina de tants productors i productores que han estat al capdavant del sector citrícola durant tantes generacions” i que la mostra sigui un “homenatge i un reconeixement“. “Històricament, els canareus i canareves hem tingut una barrera invisible en l’autoestima, però ja és hora de trencar-la“, ha reivindicat Roig.

Expocítric aplegarà 45 expositors, més de doble del previst inicialment, i es dividirà en els àmbits professional i gastronòmic. Aquest cap de setmana es podran tastar nombrosos productes derivats dels cítrics i es faran demostracions de cuina amb el producte. D’altra banda, es parlarà de tota la part tècnica de la producció des de la modernització del rec, al repte dels fitosanitaris, les noves maquinàries i la innovació tecnològica en la producció agrícola. “Hem de complir la legislació europea, utilitzar productes biològics, productes de lluita integrada, utilitzar enemics naturals i tots els àmbits de la producció. Estem introduint la tecnologia dels drons o la utilització de sondes i la fira vol mostrar tot el potencial del sector primari a les Terres de l’Ebre i particularment, a Alcanar“, ha explicat Federico Tarazona, director de la Cooperativa Exportadora Agris.

Millorar la promoció i la comercialització

El sector sap que cultiva un producte de molta qualitat, emparat en la IGP Clementines Terres de l’Ebre, dins de la qual fins i tot es produeixen cítrics del País Valencià. Però estan convençuts que encara hi ha marge de millora en la comercialització. “Tenim la qualitat, però moltes vegades hem fallat en tenir aquest aparador que pugui mostrar el producte“, ha dit Tarazona. “Moltes vegades, a Catalunya es creu que el cítric és un producte de València o d’Andalusia. Les accions promocionals són per intentar que Barcelona i el consumidor català vegin la nostra clementina i el nostre cítric com un producte propi del país“, ha apuntat

Impacte socioeconòmic

Tarazona ha agraït que se celebri la fira citrícola perquè també permetrà posar el focus en “la importància econòmica i social” que té el sector al territori i al municipi canareu. En concret, la cooperativa Agris genera fins a 400 llocs de treball durant els mesos de la campanya de la clementina i en manté uns 150 la resta de l’any, amb els planters. “És una creació de treball important, que es complementa amb altres activitats del sector, com els vivers“, ha assenyalat Tarazona. El 90% del planter de cítrics de tota Espanya surt d’Alcanar.

També l’Ebre és líder en exportació de producte. Mentre es treballa per vendre més internament, de les clementines i taronges ebrenques, el 90% es ven fora d’Espanya, principalment a països del centre d’Europa com Alemanya, França o Suïssa, o de l’Europa de l’Est com Polònia, Txèquia, Eslovàquia i Hongria. També s’exporta al Regne Unit, Canadà, Orient Mitjà o Singapur. Estat Units s’ha “abandonat” per les restrictives polítiques d’aranzels i les barreres fitosanitàries.

A pràcticament tots els països del món, en algun moment s’han enviat cítrics de les Terres de l’Ebre“, ha apuntat Tarazona. “Som una indústria d’èxit i especialitzada i de les millors en l’àmbit tecnològic en el món. Ens podem comparar amb qualsevol viver dels Estats Units, el Brasil o qualsevol altre productor citrícola. Inclús amb les mesures fitosanitàries de protecció en contra“, ha reivindicat el director d’Agris.

El sector agreix la nova fira i confia que serà una “eina” per als productors i envasadors de cítrics d’Alcanar i es comprometen a “aprofitar-la per promocionar i potenciar el cultiu“, i demostrar el seu vessant gastronòmic i turístic, que juntament amb la producció “crea riquesa i llocs de treball“, per fixar talent i oferir treballs dignes i perspectiva de futur als veïns del municipi.

ARTICLES RELACIONATS

DEIXA UNA RESPOSTA

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu aquí el vostre nom

Últimes notícies