“Tortosa reclamarà a la Generalitat un control ambiental permanent als polígons Catalunya Sud i Baix Ebre”, titulava el Setmanari l’Ebre l’acord pres al respecte per l’Ajuntament de Tortosa. Feia referència al fet que es demanava el control ambiental global però que maquillava allò que realment es va debatre al ple: control a Kronospan. A la inversió més important que s’ha fet mai a les Terres de l’Ebre a banda de les nuclears.
Quedi ben clar que si una empresa contamina per sobre de les exigències legals, i això es demostra, ha de ser obligada a fer les correccions pertinents i, si no compleix, ser sancionada. Sigui l’empresa que sigui, petita o gran, d’un sector o d’un altre.
Evidentment, per a fer això no n’hi ha prou amb l’acusació contra una empresa feta per la CUP, o per uns ecologistes, o per algú que ha promogut un suposat estudi que donarà el resultat que els promotors volen que doni. Tots ells, i qualsevol ciutadà, tenen dret a presentar les seves denúncies, queixes, etc., però qui ha de validar si són justificades, si exigeixen correccions, són les institucions oficials, les quals suposadament disposen dels experts i dels instruments per fer els controls corresponents i poden aplicar els mecanismes coercitius si cal. Parlem, per tant, de la Generalitat o el Govern de l’Estat. Si l’empresa afectada ho creu injust, ja presentarà les seves al·legacions.
Deixant clars aquests principis, i considerant molt bona la preocupació del govern municipal de Tortosa per la salut o les molèsties dels ciutadans del propi municipi i, també, els dels municipis veïns, val la pena analitzar si es pot aplicar a l’empresa citada en el moment actual, i reflexionar sobre si la forma que s’ha fet és la més adient.
Ara per ara, segons els coneixements que disposo, no tinc constància de cap sanció oficial a Kronospan per aquells motius. He fet inclús una recerca per internet, no fos que estés mal informat, però no he trobat que s’hagi sancionat l’empresa, ni tampoc unes recomanacions oficials (al menys públiques) en aquest sentit. Certament, passant a prop de la factoria un pot veure fum blanc, però per qui sàpiga una mica de química i conegui altres empreses del sector, coneixerà que sol ésser vapor d’aigua. Com és lògic, poden haver-hi altres emissions.
Per tant, esbombar ara per ara a nivell públic possibles problemes ambientals, arribar a acords municipals en aquest sentit, fer reclamacions a les instàncies superiors… per a qui pensi que és molt important que al municipi de Tortosa (i en general a les Terres de l’Ebre) s’instal·len indústries, no es pot considerar més que és una pèssima notícia. Qualsevol que tingui dos grams de coneixement de com funciona l’economia i el món empresarial, només dos grams, sap com s’és de sensible a la imatge que es dona de les empreses. Si a un lloc o un altre són ben rebudes o a la inversa, si tindran més problemes dels habituals. I la imatge emesa pel govern municipal de Tortosa és d’hostilitat, de persecució a les empreses. En aquest cas, a la més important de la zona i que té anunciades més inversions, fins al punt que ha demanat un ramal ferroviari. Això és tindre visió! Una mostra de què als que ara governen Tortosa la industrialització els interessa ben poc.
Potser no era la intenció, però sí el resultat.
Perdonin que ho amplii al conjunt del propi polígon Catalunya Sud, la prevista com a gran zona d’implantació industrial del territori. En el mandat municipal anterior de Tortosa es van instal·lar allí dues empreses importants, Florette i Kronospan, especialment potent aquesta darrera. I, encara alcaldessa, Meritxell Roigé va anunciar uns mesos abans de les darreres eleccions municipals la implantació d’una factoria de l’empresa Lucta. Poden revisar Diari de Tarragona del 15/02/2023.
Han passat quasi tres anys i aquesta darrera encara no s’ha començat ni a construir. Evidentment, això depèn substancialment de la pròpia empresa, però no dona la impressió que des d’institucions públiques es moguin massa per a activar-ho.
D’una altra banda, el govern municipal actual porta dos anys i mig i no ha anunciat cap nova empresa als polígons. No cal ser especialment sagaç per a deduir que si s’hagués treballat envers la captació d’inversions és molt improbable que en dos anys i mig no s’hagués aconseguit res, ni tan sols alguna empresa més petita.
El govern municipal, amb canvi proper d’alcalde o no, s’hauria de plantejar quins han de ser punts en els quals centrar els principals esforços pel creixement de la ciutat i la creació de llocs de treball perquè la gent —i de manera especial, la més qualificada— no hagi de marxar forçosament de la zona. No depèn només de l’Ajuntament, òbviament, però pot influir.
Permetin que aporti una opinió breu sobre la panoràmica econòmica de la ciutat: podem incrementar el turisme i segur que ho aconseguirem, perquè el potencial patrimonial i cultural de Tortosa és important, però mai seran multituds similars a les que arriben als pobles de la costa, que viuen i creixen gràcies a ell; no és gens clar si som a temps de recuperar el pes comercial que va tenir Tortosa i ara ha minvat; l’agricultura està per terra; segurament es poden tenir alguns serveis més dels actuals, però no gaires. L’únic àmbit econòmic on hi ha probabilitats de créixer en gran dimensió si es treballa bé és l’industrial. Seria una pena deixar-ho perdre. I una primera i elemental condició per aconseguir-ho és estimar la instal·lació d’empreses, obrir les portes, ajudar-les, mimar-les, no posar-los problemes.
Qualsevol govern municipal que vulgui tirar endavant de debò la ciutat ha de ser allò que en la terminologia econòmica s’entén com business friendly. Si no és capaç d’això aconsello que plegui.


