Els Mossos d’Esquadra han participat el 2025 en la detenció de 112 persones fugides de la justícia, una xifra que suposa un 62% més que l’any anterior. L’activitat de la Unitat d’Entorn Penitenciari s’ha centrat tant en interns que no han reingressat a presons catalanes com en fugitius internacionals reclamats per diversos països. La coordinació amb altres cossos policials ha estat clau per resoldre casos destacats, com la captura a Blanes d’un narcotraficant buscat durant més de dos anys per França o la detenció d’un delinqüent multireincident que havia evitat tornar a presó de Brians 2 des de l’abril de 2025.
Durant el 2025, la Unitat d’Entorn Penitenciari (UEP) dels Mossos d’Esquadra ha incrementat de manera significativa la seva activitat fins a assolir les 112 detencions de persones fugitives. D’aquest total, 56 han estat efectuades directament pels grups operatius de la unitat, 40 provenen d’investigacions iniciades i liderades per aquests equips però executades finalment per altres serveis del cos, i setze corresponen a detencions fora de Catalunya gràcies a informació facilitada a policies d’altres països.
Les actuacions s’han focalitzat en persones fugides o que no han retornat després de permisos penitenciaris, així com en individus evadits de la justícia internacional. En aquests casos, les detencions es duen a terme en compliment d’ordres europees o internacionals, canalitzades per la Unitat de Coordinació Interpolicial cap als especialistes en fugitius de la UEP.
La unitat està formada pel Grup de Recerca Activa de Fugitius (GRAF) i el Grup de Recerca Internacional de Fugitius (GRIF). El primer se centra en persones evadides o no reingressades de centres penitenciaris catalans, mentre que el segon, creat a mitjan 2024, s’especialitza en fugitius vinculats a l’àmbit internacional. També disposa d’un equip d’analistes que gestionen la informació i generen intel·ligència per a les investigacions.
Narcotraficant buscat per França i multireincident fugit
Un dels casos més rellevants de la unitat, ha estat la detenció, el 30 de gener de 2026 a Blanes, d’un fugitiu de 29 anys vinculat a una xarxa internacional de narcotràfic. L’home feia dos anys i mig que estava en cerca i captura per les autoritats franceses, que havien emès una Ordre Europea de Detenció i Entrega l’agost de 2023. La investigació, iniciada el 2022, havia permès desarticular una organització criminal dedicada al tràfic de cocaïna, metamfetamina, haixix i altres substàncies a Espanya, els Països Baixos i Bèlgica. El grup utilitzava vehicles manipulats amb compartiments ocults per transportar la droga de manera ràpida i discreta, i entre gener i desembre de 2022 hauria mogut més de 250 quilos d’estupefaents amb un valor superior als 500.000 euros. Tot i que 17 membres van ser imputats i 8 van ingressar a la presó, aquest individu havia aconseguit escapar i mantenia una elevada mobilitat per Europa.
Finalment, gràcies a l’intercanvi d’informació entre policies, els Mossos el van localitzar i detenir quan sortia d’un pis vacacional on s’allotjava amb la seva parella. Després de passar a disposició judicial, va ingressar a la presó a l’espera de ser extradit.
Un altre cas destacat és el d’un multireincident especialitzat en robatoris amb violència, detingut el 26 de febrer després de no haver retornat a la presó de Brians 2 des d’un permís penitenciari concedit l’abril de 2025. L’home, de 29 anys i amb més de 60 antecedents, actuava principalment contra persones d’edat avançada que acabaven de retirar diners de caixers automàtics. Aprofitant la seva corpulència, intimidava les víctimes i els sostreia els diners, i en algun cas les obligava a fer diverses extraccions per apoderar-se de quantitats que superaven els 10.000 euros, a més de robar objectes de valor com rellotges d’alta gamma.
Complia condemna fins al 2032 per diversos delictes, entre els quals robatori amb violència i intimidació, detenció il·legal, lesions i conducció temerària. Per evitar ser localitzat, canviava constantment d’ubicació, no es quedava més de dos o tres dies en el mateix lloc i limitava al màxim les comunicacions amb el seu entorn. Després d’una investigació intensa, els agents del GRAF el van localitzar a Mataró i el van detenir quan tot apuntava que es preparava per cometre un nou delicte. Posteriorment, va reingressar al centre penitenciari.
Buscat per un presumpte homicidi a Turquia
Finalment, el 24 de febrer, una patrulla de seguretat ciutadana va identificar a Vilablareix un home de 30 anys sobre qui pesava una Ordre Internacional de Detenció emesa per les autoritats turques. L’individu estava relacionat amb un homicidi comès a Istanbul el març de 2025 en el marc d’una organització criminal armada, uns fets pels quals Turquia sol·licita la pena de cadena perpètua. La detenció es va produir de manera coordinada dins dels mecanismes habituals de cooperació policial, i l’endemà l’arrestat va passar a disposició de l’Audiència Nacional per iniciar els tràmits d’extradició.
Aquest cas exemplifica la importància de la col·laboració tant interna com internacional en la localització de fugitius que intenten ocultar-se a Catalunya.


