Amb arrels i amb tradició. Així és la cuina de la Terra Alta. Amb els tocs genuïns que li dona l’oli d’oliva que s’elabora a la comarca i que s’acompanya dels millors vins que neixen de les vinyes que caracteritzen els paisatges terraltencs. Per donar-la a conèixer i que no quedi relegada a l’oblit, l’àrea de Serveis Socials del Consell Comarcal ha editat el llibre ‘Receptari de cuina de la gent gran de la Terra Alta 2026’, un llibre de receptes que recull aquesta tradició gastronòmica. La iniciativa ha comptat amb la col·laboració de les associacions de gent gran de la comarca.
La gent gran, que ha custodiat aquesta tradició culinària que té en els seus ingredients principals els productes que surten de la terra i, en l’elaboració, les casuístiques de la vida pagesa, ens obsequia a través d’aquestes pàgines amb un llegat en forma de gustos i sabors que també ajuden a definir i a explicar la nostra comarca i la nostra història.
La truita amb suc, els peus de porc amb caragols, la costella amb patates, l’arròs amb bacallà i verdures, però també els corassons, les rosquilles, la coca d’anís i les casquetes ens retornen a l’olor de la cuina de les nostres iaies, a la família. Com dèiem al principi, aquestes receptes i totes les altres que s’ha recollit ens fan viatjar fins a les arrels i la tradició de cada poble i de cada llar. I és un orgull tenir aquesta riquesa que s’ha traspassat de generació en generació.
Aquest receptari de cuina que recull 94 receptes de la Terra Alta s’ha elaborat a proposta del Consell Consultiu de la Gent Gran de la Terra Alta, que està representat per les persones delegades de les associacions de la gent gran de la comarca. El Consell Comarcal agraeix la col·laboració de totes les persones que han participat desinteressadament en el recull d’aquestes receptes culinàries.
El llibre es publicarà al web de l’ens comarcal i està previst que, més endavant, se’n puguin distribuir també exemplars en paper.


